Narodila se v Itálii v roce 1870, v obci Chiaravalle, v provincii Ascona. Po maturitě si prosadila studium na lékařské fakultě v té době přístupné jen mužům. V 1896 byla promována jako první žena v Itálii lékařkou.
Děti mají příležitost prozkoumat aktivitu která je zaujme a uspokojí ' citlivé období ' ve kterém se právě nacházejí. Naučí se více než pod tlakem dospělého.
Děti se rozvíjejí přirozeně svým vlastním tempem
Učitel je pouze průvodce, který umožní dětem vyvíjet se přirozeně jejich vlastním tempem. Děti se stávají nezávislými v procesu učení.
Metoda Montessori je uznána jako jeden ze vzdělávacích programů, které si může běžná základní nebo mateřská škola zvolit. Tvoří ucelený, propracovaný a ověřený vzdělávací systém, který plně respektuje vývojová období dítěte, koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku.
* Utváření nového vztahu dospělého k dítěti
Dospělý práci dětí organizuje a zároveň akceptuje svobodu, podporuje a udržuje nadšení, sleduje dětskou činnost, neomezuje pohyb a získávání zkušeností, avšak v určitých mezích. To znamená, nechá vše přirozeně plynout uvnitř předem vytyčených hranic. Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Dospělý nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat, zaměřuje se na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí. Učitel je tedy rádce a rovnocenný partner, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se, projevuje maximální vstřícnost, otevřenost, trpělivost k dítěti.
* Senzitivní fáze ve vývoji dítěte
Při výchově je třeba respektovat citlivá období – senzitivní fáze, které se vyznačují zvláštní citlivostí, vnímavostí pro podněty různého charakteru, a využít je při podněcování činnosti dítěte. Tato citlivá období trvají jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už jsou využity nebo ne. Člověk se nikdy jisté věci nenaučí tak jednoduše, jako v odpovídající citlivé fázi. Po zvládnutí dovednosti, citlivost odezní.