Metoda Montessori je uznána jako jeden ze vzdělávacích programů, které si může běžná základní nebo mateřská škola zvolit. Tvoří ucelený, propracovaný a ověřený vzdělávací systém, který plně respektuje vývojová období dítěte, koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku.
Cílem Montessori pedagogiky je vychovávat svobodné, zodpovědné a samostatné osobnosti.
Zahrnuje v sobě připravené prostředí se specifickými výukovými pomůckami, které v dětech podporují přirozenou potřebu se učit.
- Respektuje individualitu žáka a dosažený stupeň rozvoje a vědomostí
- Respektuje osobnost žáka jako učiteli rovnocenného partnera
- Respektuje zájmy dítěte
- Podporuje samostatnou práci a aktivitu
- Motivuje žáka zajímavými činnostmi a vlastním tvořivým přínosem
- Nenutí děti sedět v lavicích
- Nestresuje omezováním činnosti délkou hodiny - zvoněním
- Dovoluje individuální přestávky dle kondice žáka
- Ve třídě podporuje spolupráci a předávání zkušeností a vědomostí ve věkově smíšených skupinách
- Učí dobrovolné kázni – respektování dohodnutých pravidel
- Používá názorné didaktické pomůcky ve sledu od konkrétného k abstraktnímu
- Pomůcky obsahují zpětnou vazbu – žák pozná sám, kdy úkol úspěšně dokončil
- Učí pořádku – pomůcky jsou ve třídě vždy jen v jednom exempláři na určeném místě
- Důraz klade na vše, co obsahují v RVP definované „klíčové kompetence“
- Integruje vzdělávací oblasti a předměty
- Klade důraz na spolupráci s rodiči a na sjednocení pravidel rodinné a školní výchovy
- Nejlépe se uplatňují „projekty“
- Nestresuje žáky známkováním a srovnáváním mezi sebou – hodnotí se dokončený úkol a podíl práce, který dítě muselo vynaložit
- Chybu dítě samo pozná a je výzvou k jejímu překonání
- Žák pracuje bez závislosti na odměně a pochvale a není vystavován trestům
- Ve škole je vítaným prvkem integrace dětí se speciálními nároky na pedagogickou práci a zdravotně postižených
Rodiče v poslední době začínají velmi oceňovat způsob, jakým se ve školách Montessori nahlíží na dítě, jeho zájmy, oceňují nestresující prostředí a možnost úzké spolupráce se školou.
V Montessori škole se dodržuje závazný obsah učiva tak, aby dítě při přechodu na další stupeň školy mělo srovnatelné vědomosti. Časté dotazy rodičů o tom, jak se děti vyrovnají s pro ně nezvyklým režimem „normální školy“můžeme již odpovědět z ověřených zkušeností – Montessori děti se umí díky dobrému sociálnímu tréninku, dovednostem samostatné i kooperativní práce velmi dobře adaptovat na nové prostředí i podmínky. Noví učitelé děti hodnotí jako sebevědomé, samostatné, nebojící se vyslovit svůj názor a přání. Aby dítě vyspělo v takového žáka, je nutné sjednotit výchovu v rodině i ve škole pod stejnými principy a začít s uplatňováním zásad Montessori co nejdříve.