Rámcový vzdělávací plán ŠD
1. Identifikační údaje
Školní družina tvoří se školou jednu právnickou osobu, proto jsou tyto údaje součástí
školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Škola neomezených možností.
2. Konkrétní cíle vzdělávání
Vychází a čerpá z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde se
usiluje o naplnění těchto cílů:
- umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení
- podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
- vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- rozvíjet u žáků schopnosti spolupracovat a respektovat práci a úspěchy
vlastní i druhých
- připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a
zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
- vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání
životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě
- učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
- vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem jejich kulturám a
duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
- vychovávat k smysluplnému využívání volného času a vybavovat žáky dostatkem námětů pro
jeho naplňování
3. Délka a časový plán vzdělávání
Školní družina zahrnuje ve svém vzdělávacím cyklu plán vzdělávání žáků 1. stupně ZŠ na jeden
školní rok. Specifikuje rozdílnost a náročnost práce podle jednotlivých ročníků, tedy psychické
a fyzické zdatnosti. Obsahuje evaluační plán
na úrovni:
- individuální
- týmové
- vedení školy
Evaluace práce ŠD se zabývá:
- činností ŠD jako specifického školního zařízení
- prací jednotlivých oddělení družiny
- působením činností a vychovatelek na jednotlivé žáky
Při evaluaci bereme v úvahu i možná rizika ohrožující činnost družiny.
4. Formy vzdělávání
Podle vyhlášky MŠMT o zájmovém vzdělávání jsme stanovili následující formy vzdělávání:
- Pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost -
zahrnuje pravidelnou činnost přihlášených účastníků dle programu ŠVP
ŠD, každodenní činnost v odděleních ŠD a zájmový útvar při ŠD.
- Příležitostná výchovná, vzdělávací, zájmová a tematická rekreační
činnost v prostorách ŠD i mimo ně - zahrnuje všechny mimořádné akce, které nejsou zahrnuty do týdenní
skladby zaměstnání.
- Příprava na vyučování - zahrnuje různé didaktické hry, tematické vycházky, ve kterých
rozšiřujeme poznatky získané ve vyučování.
- Odpočinkové činnosti - zahrnují klidové činnosti a také aktivní odpočinek, který kompenzuje
jednostrannou zátěž během školního vyučování.
- Spontánní aktivity - zahrnují každodenní klidové činnosti, které jsou praktikovány za
dozoru vychovatelky tak, aby se dítě mohlo samostatně projevit a rozhodnout o své činnosti.
Vychovatelka zde působí pouze jako rádce a dozor.
Základním principem práce ve školní družině je hra a zážitek.
5.Obsah vzdělávání
Navazuje na Školní vzdělávací plán a vychází z něj. Vzdělávací oblasti základního vzdělávání jsou:
- Člověk a jeho svět (Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas;
Rozmanitosti přírody; Člověk a jeho zdraví)
Vycházíme ze čtyř pilířů učení:
- učit se znát
- učit se jak na to
- učit se žít společně
- učit se být
Činnosti nejsou nikdy izolované, ale tvoří vnitřně propojený celek a vedou k posilování kompetencí
žáků:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- komunikativní kompetence
- sociální interpersonální kompetence
- činnostní a občanské kompetence
- kompetence k trávení volného času
Napříč vzdělávacími oblastmi procházejí průřezová témata, která propojují obsah oborů.
Školní družina zřizuje zájmové útvary, které jsou již konkrétně zaměřeny na
rozvíjení některých klíčových kompetencí.
6. Podmínky přijímání uchazečů a podmínky průběhu a ukončení vzdělávání
ŠD je otevřena všem, kteří mají zájem o zájmové vzdělávání.Účast je založena
na dobrovolnosti. Činnost ŠD je bezprostředně určena pro žáky 1. stupně ZŠ.
Vnitřní řád ŠD stanovuje další podmínky přijímání uchazečů.
Žákům se speciálními potřebami bude podle stupně a charakteru
jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována
průběžná zvláštní pozornost. Pozornost, aby nijak nepociťovali svou odlišnost
a nedostatečnost.
Pro rozvoj talentovaných jedinců nabízí ŠD další doplňkové aktivity v oblastech
jejich zájmu tak, aby nebyli jednostranné a neomezovaly pestrost a šíři ostatního
zájmového vzdělávání.
ŚD má k dispozici šest tříd s herními koutky, je vybavena odpovídajícím nábytkem,
pomůckami, stolními hrami, časopisy, příruční knihovnou, sportovním náčiním. Pro ranní hry
a v odpoledních hodinách využívá prostory chodeb s herním koutkem, školní tělocvičnu,
učebnu informatiky, učebnu hudební výchovy, žákovské kuchyně a dalších prostor školy
včetně tříd s interaktivní tabulí. Pro pobyt venku má k dispozici tělovýchovný areál školy.
Pedagogičtí pracovníci sledují další možnosti doplňování a zlepšování materiálních podmínek,
zejména pro výtvarné a sportovní činnosti.
8. Popis personálních podmínek
Šest kvalifikovaných vychovatelek v šesti odděleních ŠD.
Vychovatelky využívají celoročně akreditovaných kurzů a vzdělávání si vychovatelky doplňují
samostudiem odborné literatury a časopisů.
Profil vychovatelky:
- má vysokou míru empatie
- vytváří příznivé sociální klima
- zná a umí řídit širokou škálu zájmových aktivit přiměřených věku dětí
- má organizační schopnosti, navozuje a motivuje široké spektrum rekreačních zájmových činností
- vzbuzuje zájem o činnost, podporuje sebevědomí a rozvíjí pozitivní stránky osobnosti
- má právní vědomí
- zná bezpečností předpisy pro práci s účastníky činností
9. Popis ekonomických podmínek
Výroční zpráva školy.
10. Popis podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Podmínky pro hygienické a bezpečné působení
- vhodná struktura činnosti a skladba zaměstnání – vychovatelka vybírá věkově přiměřenou činnost, při
které nedojde ke zranění dítěte
- stravovací návyky a pitný režim – vychovatelka dbá na hygienu a kulturu stolování,
dohlíží nad pitným režimem dětí (pití v ŠJ, šťáva v ŠD)
zdravé prostředí – podle platných norem, tj. dle vyhlášky ministerstva č.410/2005 Sb., o hygienických
požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání mladistvých
(vlastní vybavené prostory, odpovídající světlo, teplo, bezhlučnost, čistota, větrání, vhodný
nábytek, hygienické vybavení prostorů)
- bezpečné pomůcky – vychovatelka dbá na používání věkově přiměřených pomůcek
- ochrana před úrazy a eliminace nebezpečných situací – vychovatelka eliminuje možné úrazy proškolením na
začátku školního roku a opakováním během školního roku. Svým pedagogickým působením neustále nabádá k
dodržování bezpečnosti, děti má neustále v zorném poli.
- označení nebezpečných předmětů – vychovatelka seznámí žáky s provozními řády
využívaných prostor – škola, ŠJ, ŠD, tělocvična, zahrada
- bezpečnost silničního provozu – mimo budovy ZŠ a ŠD zodpovídá vychovatelka za 25 dětí.
Děti jsou na začátku roku poučeny o bezpečnosti silničního provozu, během roku je poučení opakováno.
Pokud dojde k situaci, že se počet dětí navýší nad 25, je pověřena doprovodem dětí další osoba.
- dostupnost prostředků první pomoci – školní družina je vybavena dostupně umístěnou lékárničkou PP
Psycho-sociální podmínky
- pohoda prostředí a příznivé sociální klima – vychovatelka vede k otevřenosti a partnerství v
komunikaci, úctě, toleranci, uznání, empatii a pomoci druhému
- respektování potřeb jedince – vychovatelka organizuje činnost vycházející ze zájmů účastníků
- věková přiměřenost a motivující hodnocení – vychovatelka respektuje individualitu dětí, hodnotí v
souladu s jejich možnostmi
- ochrana před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy – vychovatelka se pedagogickým působením snaží zabránit
socio-patologickým jevům
- spoluúčast na životě zařízení – vychovatelka preferuje společné plánování činnosti,
vlastní podíl dětí na případném řízení a následním hodnocení
- včasná informovanost – vychovatelka včas informuje děti a jejich zákonné zástupce o činnostech
ve školní družině
Zveřejnění školního vzdělávacího plánu ŠD
webové stránky školy – školní družiny