Minimální preventivní program
Škola: ZŠ Prokopa Diviše a MŠ, Znojmo-Přímětice
Školní rok: 2008/2009
Zpracovatel a garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence
1. Úvod
Minimální preventivní program je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce s žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy, spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy, s institucemi a organizacemi.
2. Aktivity pro žáky
– konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz ŠVP „Škola neomezených možností“ (tento školní rok v 1.-8. roč.) a Základní škola (tento školní rok v 9. roč.)
– konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin – viz příloha č. 1 celoročně vyučující
– kurzy:
letní soustředění sportovních tříd září VOC
lyžařský výcvikový kurz (6.-9. roč.) leden SVO
zimní soustředění sportovních tříd únor, březen KAS, PAV
ozdravný pobyt v přírodě (3.-5. roč.) únor-březen MLC, TU
sportovně branný kurz (6.-9. roč.) květen-červen OPR,VP,TU,vyuč. Tv
škola v přírodě (2. – 5. roč.) květen-červen TU
beachové soustředění sportovních tříd květen-červen KAS,ZEL
– sportovní akce (Š-školní, O-okresní):
stolní tenis (Š) říjen PAV
malá kopaná (O) říjen KAS
soft tenis (Š) listopad PAV, VOC
basketbal (Š) prosinec PAV
přehazovaná (Š+O) prosinec SVO, VOC
florbal (Š) prosinec KAS
volejbal – Vánoční turnaj (O) prosinec VOC, PAV
„Půlení“ (Š) leden vyučující Tv
„Pohni kostrou“ (Š) leden SVO
závod na rotopedech (Š) únor VOC
McDonalds Cup (O) březen-květen STA, KAS
atletický čtyřboj (O) květen KAS
tenis (Š) červen VOC
„Netradiční“ olympiáda (Š) červen vyučující Tv
– další akce:
soutěže a olympiády celoročně garanti předmětů
zájmové kroužky říjen-květen vedoucí kroužků
školní družina celoročně vychovatelky
exkurze a vycházky viz plán předsedové MS + PK
školní výlety červen TU
soutěž mezi třídami celoročně vyučující
C/ Volnočasové aktivity
Viz příloha č. 2
– Komplexní program primární prevence:
Ajaxův zápisník (2. roč.) v průběhu roku ŠMP + Policie ČR
NPP přichází do škol, školy přichází do NPP (3.roč.)
v průběhu roku LEN + Správa NPP
Kamarádi, můj volný čas a já aneb o drogách bez drog (4. roč.)
v průběhu roku ŠMP + DDM
Prevence zdraví (5. roč.) v průběhu roku ŠMP + ČČK
Peer program+Právní vědomí I - záškoláctví, šikana, týrání (6.roč.)
v průběhu roku ŠMP + DDM + MěÚ
Preventivní program (7. roč.) v průběhu roku ŠMP + Městská policie
Obchodování s lidmi (9. roč.) v průběhu roku ŠMP + Charita
– konzultační hodiny Po-Pá v době vyuč. ŠMP
– schránka důvěry září-červen ŠMP
– soutěž Svět očima dětí (1.-9. roč.) v průběhu roku vyučující Vv,Čj,Hv,In
– program Postavme se šikaně v průběhu roku ŠMP, pracovníci školy
– beseda pro žáky s pracovníky HZS v průběhu roku ŠMP
– preventivní činnost na třídnických hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému) celoročně TU
– diagnostika tříd v průběhu roku ŠMP
– projekt „Škola – zóna bez drog“ (monitoring výskytu drog ve školním prostředí) celoročně ŠMP
G/ Aktivity a programy odloučeného pracoviště
Viz příloha č. 3
3. Spolupráce s rodiči
– využívání schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky) celoročně ŠMP
– při výskytu nevhodného sociálního chování žáků zapojení rodičů do řešení
celoročně ŠMP
– Vánoční strom prosinec všichni
– Přímětice Beach open 2008 květen-srpen ZEL, vyučující Tv
– Školní rok bez šikany celoročně ŠMP
– konzultace v rámci třídních schůzek listopad,leden,duben ŠMP
– konzultační hodiny pondělí 10.00-12.00 ŠMP
(po domluvě kdykoliv odpoledne)
– komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty (ŠEIS)
celoročně ZEL, TU, ŠMP
– informování školské rady o strategii MPP listopad ŠMP
– písemná sdělení rodičům podle potřeby TU
4. Spolupráce ve škole
A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)
B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování září ŠMP
C/ Pravidelná setkání s MS a PK viz plán schůzek ŠMP
D/ Spolupráce s TU a činnost na třídnických hodinách
celoročně TU, ŠMP
E/ Spolupráce se žákovským parlamentem celoročně TU, ŠMP
viz plán ped.rad ŠMP
G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence dle nabídky
vzd. institucí ŠMP
5. Spolupráce s institucemi a organizacemi
A/ Metodik prevence v PPP – pracovní semináře, konzultace
B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů
C/ Policie ČR – řešení problémů, podíl na KPPP
D/ Správa NPP, městská police, charita, kontaktní centrum – pomoc v rámci KPPP
E/ DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času
F/ ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, mediační a probační služba, středisko výchovné péče
celoročně ŠMP
Program výchovného poradenství
Škola: ZŠ Prokopa Diviše a MŠ, Znojmo-Přímětice
Školní rok: 2008/2009
Garant programu: Mgr. Jan Blaha, výchovný poradce
1. Úvod
Náplň práce výchovného poradce školy zahrnuje čtyři oblasti:
a) oblast poradenská – zajišťování poradenských služeb zaměřených na kariérové poradenství; na odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním; na péči o vzdělávání mimořádně nadaných žáků; na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem
b) oblast metodická a informační – metodická pomoc třídním i ostatním učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy; informační činnost rodičům
c) oblast spolupráce – s pedagogickými pracovníky; s rodiči; s dorostovými lékaři; s institucemi (PPP, ÚP, Hospodářská komora…)
d) oblast dokumentace – plán práce; deník výchovného poradce; zápisy z jednání s rodiči; písemné zprávy o vyšetření žáků; přehled žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných; přehled vycházejících žáků; metodické materiály
2. Plán činností výchovného poradce
- vypracování konkrétního tematického plánu vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (spolupráce s MS a PK)
- zpracování seznamu „Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní“
- kontrola termínů vyšetření žáků s SPU, objednání nových vyšetření (spolupráce s TU)
- pomoc TU při zpracování individuálních vzdělávacích plánů
- zajištění rozjezdu logopedických a dyslektických kroužků
- účast vycházejících žáků na I. veletrhu odborného vzdělávání a pracovních příležitostí (v rámci 50. jubilejního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně)
B/ říjen
- uskutečnění porady vyučujících – představení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných (spolupráce s TU)
- metodické setkání s TU 9. roč. – problematika výstupního hodnocení žáků
- promluva se žáky majícími výukové a výchovné obtíže
- metodicko-konzultační návštěva speciálního pedagoga, psychologa a metodika péče o nadané z PPP
C/ listopad
- průzkum volby škol u vycházejících žáků
- čtvrtletní pedagogická rada – projednání problematiky výchovného poradenství
- individuální konzultace s rodiči v rámci třídních schůzek
- účast vycházejících žáků na akci „Zvolte si své povolání“ (prezentace středních škol s nabídkou oborů pro školní rok 2009/2010)
D/ prosinec
- sledování plnění individuálních vzdělávacích plánů
- zadání a zpracování dotazníků o volbě povolání pro žáky 7. roč. (spolupráce s TU)
- pomoc TU 9. roč. při zpracování výstupního hodnocení žáků
E/ leden
- zorganizování pracovního setkání rodičů vycházejících žáků se zástupci středních škol
- rozdání přihlášek vycházejícím žákům a pomoc při jejich vyplňování
- konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“
- pololetní pedagogická rada – práce s mimořádně nadanými žáky, prospěch a chování žáků s výukovými a výchovnými obtížemi, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- zápis do 1. tříd
F/ únor
- realizace projektu CERMAT (hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. roč.)
- beseda vycházejících žáků s absolventy školy
- kontrola vyplnění přihlášek na střední školy
G/ březen
- odeslání vyplněných přihlášek na střední školy
- beseda se žáky 8. roč. a jejich rodiči o vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění
- zveřejnění úspěchů nadaných žáků (např. olympiády, soutěže)
H/ duben
- návštěva žáků 8. roč. v informačním a poradenském středisku ÚP Znojmo
- čtvrtletní pedagogická rada – projednání problematiky výchovného poradenství
- individuální konzultace s rodiči v rámci třídních schůzek
CH/ květen
- pomoc rodičům při dalších kolech přijímacího řízení
- vypracování přehledu výsledků přijímacích zkoušek
- test studijních předpokladů Scio pro 8. roč. – Na jakou školu mám
I/ červen
- dokončení přehledu o umístění všech žáků na střední školy
- pomoc TU při zpracování efektivnosti individuálních vzdělávacích plánů
- pomoc vyučujícím při vyhodnocení práce s mimořádně nadanými žáky
- zhodnocení účinnosti vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání
- zpracování zprávy o výchovném poradenství za školní rok 2008/2009
J/ v průběhu roku
- účast na aktivech a pracovních seminářích organizovaných pro VP
- pravidelné metodicko-konzultační návštěvy pracovníků SPC přímo ve škole
- poradenské rozhovory s rodiči
- aktualizace informací k volbě povolání na panelu Výchovné poradenství
- řešení aktuálních problémů s rodiči – e-mailová „horká linka“ nebo jednání ve škole
3. Konzultační hodiny
Pondělí 10.00-12.00 (po domluvě kdykoliv odpoledne)