Minimální preventivní program

Škola: ZŠ Prokopa Diviše a MŠ, Znojmo-Přímětice

Školní rok: 2008/2009

Zpracovatel a garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence

 

1.  Úvod

Minimální preventivní program je založen na podpoře vlastní aktivity žáků, pestrosti forem preventivní práce s žáky, zapojení celého pedagogického sboru školy, spolupráci se zákonnými zástupci žáků školy, s institucemi a organizacemi.

 

2.  Aktivity pro žáky

                                                                               Termín                       Zodpovídá

A/ Aktivity ve vyučování

      konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz ŠVP „Škola neomezených možností“ (tento školní rok v 1.-8. roč.) a Základní škola (tento školní rok v 9. roč.)

      konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin – viz příloha č. 1   celoročně                                                                            vyučující

 

B/ Aktivity mimo vyučování

      kurzy:

letní soustředění sportovních tříd                                září                            VOC

lyžařský výcvikový kurz (6.-9. roč.)                          leden                         SVO

zimní soustředění sportovních tříd                              únor, březen               KAS, PAV

ozdravný pobyt v přírodě (3.-5. roč.)                        únor-březen               MLC, TU

sportovně branný kurz (6.-9. roč.)                             květen-červen            OPR,VP,TU,vyuč. Tv

škola v přírodě (2. – 5. roč.)                                     květen-červen            TU

beachové soustředění sportovních tříd                       květen-červen            KAS,ZEL

      sportovní akce (Š-školní, O-okresní):

stolní tenis (Š)                                                           říjen                           PAV

malá kopaná (O)                                                       říjen                           KAS

soft tenis (Š)                                                             listopad                      PAV, VOC

basketbal (Š)                                                            prosinec                     PAV

přehazovaná (Š+O)                                                  prosinec                     SVO, VOC

florbal (Š)                                                                 prosinec                     KAS

volejbal – Vánoční turnaj (O)                                    prosinec                     VOC, PAV

„Půlení“ (Š)                                                               leden                         vyučující Tv

„Pohni kostrou“ (Š)                                                   leden                         SVO

závod na rotopedech (Š)                                           únor                           VOC

McDonalds Cup (O)                                                 březen-květen            STA, KAS

atletický čtyřboj (O)                                                  květen                       KAS

tenis (Š)                                                                    červen                       VOC

„Netradiční“ olympiáda (Š)                                       červen                       vyučující Tv

      další akce:

soutěže a olympiády                                                  celoročně                   garanti předmětů

zájmové kroužky                                                       říjen-květen               vedoucí kroužků

školní družina                                                            celoročně                   vychovatelky

exkurze a vycházky                                                   viz plán                      předsedové MS + PK

školní výlety                                                              červen                       TU

soutěž mezi třídami                                                    celoročně                   vyučující

 

C/ Volnočasové aktivity

Viz příloha č. 2

 

D/ Programy

      Komplexní program primární prevence:

Ajaxův zápisník (2. roč.)                                           v průběhu roku          ŠMP + Policie ČR

NPP přichází do škol, školy přichází do NPP (3.roč.)

                                                                                v průběhu roku          LEN + Správa NPP

Kamarádi, můj volný čas a já aneb o drogách bez drog (4. roč.)

                                                                                v průběhu roku          ŠMP + DDM

Prevence zdraví (5. roč.)                                           v průběhu roku          ŠMP + ČČK

Peer program+Právní vědomí I - záškoláctví, šikana, týrání (6.roč.)

                                                                                v průběhu roku          ŠMP + DDM + MěÚ

Preventivní program (7. roč.)                                     v průběhu roku          ŠMP + Městská policie

Právní vědomí II - drogy, trestná činnost (8. roč.)      v průběhu roku          ŠMP + Policie ČR+KC

Obchodování s lidmi (9. roč.)                                    v průběhu roku          ŠMP + Charita

 

E/ Poradenská činnost

      konzultační hodiny                                                                Po-Pá v době vyuč.   ŠMP

      schránka důvěry                                                   září-červen                 ŠMP

 

F/ Další aktivity

      soutěž Svět očima dětí (1.-9. roč.)                        v průběhu roku          vyučující Vv,Čj,Hv,In

      program Postavme se šikaně                                v průběhu roku          ŠMP, pracovníci školy

      beseda pro žáky s pracovníky HZS                      v průběhu roku          ŠMP

      preventivní činnost na třídnických hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému)                 celoročně TU

      diagnostika tříd                                                     v průběhu roku          ŠMP

      projekt „Škola – zóna bez drog“ (monitoring výskytu drog ve školním prostředí)    celoročně         ŠMP

 

G/ Aktivity a programy odloučeného pracoviště

Viz příloha č. 3

 

3.  Spolupráce s rodiči

A/ Aktivní spolupráce

      využívání schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky)         celoročně         ŠMP

      při výskytu nevhodného sociálního chování žáků zapojení rodičů do řešení

                                                                                celoročně                   ŠMP

      Vánoční strom                                                      prosinec                     všichni

      Přímětice Beach open 2008                                  květen-srpen              ZEL, vyučující Tv

      Školní rok bez šikany                                           celoročně                   ŠMP

      konzultace v rámci třídních schůzek                       listopad,leden,duben     ŠMP

      konzultační hodiny                                                pondělí 10.00-12.00  ŠMP

                                                                                (po domluvě kdykoliv odpoledne)

 

 

B/ Pasivní spolupráce

      komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty (ŠEIS)

                                                                                celoročně                   ZEL, TU, ŠMP

      informování školské rady o strategii MPP             listopad                      ŠMP

      písemná sdělení rodičům                                       podle potřeby            TU

 

4.  Spolupráce ve škole

A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)

B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování        září       ŠMP

C/ Pravidelná setkání s MS a PK                              viz plán schůzek         ŠMP

D/ Spolupráce s TU a činnost na třídnických hodinách

                                                                                celoročně                   TU, ŠMP

E/ Spolupráce se žákovským parlamentem                celoročně                   TU, ŠMP

F/  Průběžné vyhodnocování prevence na pedagogických radách

                                                                                viz plán ped.rad         ŠMP

G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence               dle nabídky

                                                                                vzd. institucí               ŠMP

 

5.  Spolupráce s institucemi a organizacemi

A/ Metodik prevence v PPP – pracovní semináře, konzultace

B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů

C/ Policie ČR – řešení problémů, podíl na KPPP

D/ Správa NPP, městská police, charita, kontaktní centrum – pomoc v rámci KPPP

E/  DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času

F/  ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, mediační a probační služba, středisko výchovné péče

                                                                                celoročně                   ŠMP

 

 

Program výchovného poradenství

 

Škola: ZŠ Prokopa Diviše a MŠ, Znojmo-Přímětice

Školní rok: 2008/2009

Garant programu: Mgr. Jan Blaha, výchovný poradce

 

1.  Úvod

Program vychází ze zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a z vyhlášek vztahujících se k problematice výchovného poradenství.

Náplň práce výchovného poradce školy zahrnuje čtyři oblasti:

a)    oblast poradenská – zajišťování poradenských služeb zaměřených na kariérové poradenství; na odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním; na péči o vzdělávání mimořádně nadaných žáků; na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem

b)   oblast metodická a informační – metodická pomoc třídním i ostatním učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy; informační činnost rodičům

c)    oblast spolupráce – s pedagogickými pracovníky; s rodiči; s dorostovými lékaři; s institucemi (PPP, ÚP, Hospodářská komora…)

d)   oblast dokumentace – plán práce; deník výchovného poradce; zápisy z jednání s rodiči; písemné zprávy o vyšetření žáků; přehled žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných; přehled vycházejících žáků; metodické materiály

 

2.  Plán činností výchovného poradce

A/ září

-       vypracování konkrétního tematického plánu vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (spolupráce s MS a PK)

-       zpracování seznamu „Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní“

-       kontrola termínů vyšetření žáků s SPU, objednání nových vyšetření (spolupráce s TU)

-       pomoc TU při zpracování individuálních vzdělávacích plánů

-       zajištění rozjezdu logopedických a dyslektických kroužků

-       účast vycházejících žáků na I. veletrhu odborného vzdělávání a pracovních příležitostí (v rámci 50. jubilejního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně)

B/ říjen

-       uskutečnění porady vyučujících – představení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných (spolupráce s TU)

-       metodické setkání s TU 9. roč. – problematika výstupního hodnocení žáků

-       promluva se žáky majícími výukové a výchovné obtíže

-       metodicko-konzultační návštěva speciálního pedagoga, psychologa a metodika péče o nadané z PPP

C/ listopad

-       průzkum volby škol u vycházejících žáků

-       čtvrtletní pedagogická rada – projednání problematiky výchovného poradenství

-       individuální konzultace s rodiči v rámci třídních schůzek

-       účast vycházejících žáků na akci „Zvolte si své povolání“ (prezentace středních škol s nabídkou oborů pro školní rok 2009/2010)

 

 

 

D/ prosinec

-       sledování plnění individuálních vzdělávacích plánů

-       zadání a zpracování dotazníků o volbě povolání pro žáky 7. roč. (spolupráce s TU)

-       pomoc TU 9. roč. při zpracování výstupního hodnocení žáků

E/ leden

-       zorganizování pracovního setkání rodičů vycházejících žáků se zástupci středních škol

-       rozdání přihlášek vycházejícím žákům a pomoc při jejich vyplňování

-       konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“

-       pololetní pedagogická rada – práce s mimořádně nadanými žáky, prospěch a chování žáků s výukovými a výchovnými obtížemi, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

-       zápis do 1. tříd

F/ únor

-       realizace projektu CERMAT (hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. roč.)

-       beseda vycházejících žáků s absolventy školy

-       kontrola vyplnění přihlášek na střední školy

G/ březen

-       odeslání vyplněných přihlášek na střední školy

-       beseda se žáky 8. roč. a jejich rodiči o vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění

-       zveřejnění úspěchů nadaných žáků (např. olympiády, soutěže)

H/ duben

-       návštěva žáků 8. roč. v informačním a poradenském středisku ÚP Znojmo

-       čtvrtletní pedagogická rada – projednání problematiky výchovného poradenství

-       individuální konzultace s rodiči v rámci třídních schůzek

CH/ květen

-       pomoc rodičům při dalších kolech přijímacího řízení

-       vypracování přehledu výsledků přijímacích zkoušek

-       test studijních předpokladů Scio pro 8. roč. – Na jakou školu mám

I/ červen

-       dokončení přehledu o umístění všech žáků na střední školy

-       pomoc TU při zpracování efektivnosti individuálních vzdělávacích plánů

-       pomoc vyučujícím při vyhodnocení práce s mimořádně nadanými žáky

-       zhodnocení účinnosti vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání

-       zpracování zprávy o výchovném poradenství za školní rok 2008/2009

 

J/ v průběhu roku

-       účast na aktivech a pracovních seminářích organizovaných pro VP

-       pravidelné metodicko-konzultační návštěvy pracovníků SPC přímo ve škole

-       poradenské rozhovory s rodiči

-       aktualizace informací k volbě povolání na panelu Výchovné poradenství

-       řešení aktuálních problémů s rodiči – e-mailová „horká linka“ nebo jednání ve škole

 

3.  Konzultační hodiny

Pondělí 10.00-12.00 (po domluvě kdykoliv odpoledne)