ZŠ Prokopa Diviše a MŠ,

     Znojmo – Přímětice  569

 


 

Vlastní hodnocení školy

dle kriterií a cílů – 2006/07

 

část - Přímětice

  

1/ Úvod

Naše koncepce nabízí vnější a nezaujatý pohled na současný stav školy a snaží se postihnout ty oblasti, představy, které dle mého soudu nás posunou  dále – evaluace. Cíle, které si škola stanovuje zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu jsou reálné a konstruktivní – název ŠVP: „Škola neomezených možností“

 

2/ Autoevaluace školy

Hlavním cílem autoevaluace je zhodnocení stavu – tj. zjištění přinášející informace o tom, jak funguje školní vzdělávací program, škola, jaké je prostředí školy, v němž se realizuje výuka. Tyto informace slouží jako zpětná vazba, prostřednictvím níž jsou vyvozovány kroky vedoucí k zefektivnění procesu výuky a zkvalitnění školního vzdělávacího programu. Některé aspekty školy budou vyhodnocovány na základě prostého posouzení pracovníky školy. Například při pravidelných  řízených rozhovorech pracovníků s vedením školy, skupinových diskusích resp. pracovních dílnách pedagogických pracovníků. Jiné aspekty hodnocení školy budou sledovány na základě shromažďování žákovských prací, dotazníků zadávaných žákům, rodičům, ale i  pedagogickým pracovníkům.

Jedním z nejvýznamnějších aspektů práce školy, který se zároveň obtížně hodnotí, je výuka. Je vhodné, aby její součástí byla autoevaluace učitelů. Součástí procesu autoevaluace učitele je vytváření portfolia obsahujícího například práce žáků, výstupy z realizovaných projektů, hodnocení žáků v soutěžích, záznamy z jednání s rodiči, záznamy ze vzájemných hospitací, záznamy z jednání pedagogů ročníku atd. Hodnocení práce učitelů se nesmí opírat pouze o ojedinělé hospitace, ale i o informace, jak učitelé výuku plánují, jaké si stanovují výukové cíle, jak vyhodnocují jejich naplnění a jak vedou žáky v procesu vzdělávání.

V měsíci  květnu bude každoročně zpracována shrnující evaluační zpráva, která by měla vyhodnotit celý proces realizace školního vzdělávacího procesu a vést k úpravám tohoto programu. Evaluační zpráva bude přílohou výroční zprávy školy a jejím zpracováním bude pověřen tým pedagogických pracovníků. Vedoucí tohoto týmu (člen pedagogického sboru)  bude jmenován ředitelem školy vždy na období listopad až červen daného školního roku.

Škola i nadále bude využívat ve svém procesu autoevaluace standardizovaných testů.

Cíle evaluace musí být stanoveny tak, aby došlo k vyhodnocení činnosti zejména v těchto oblastech:

 

 

3/ Posouzení a hodnocení cílů

 

Po vyhodnocení několika dotazníků, na základě kontrolní činnosti, prací žáků a výše uvedených cílů a záměrů hodnotíme uplynulé období po oblastech takto:

 

a/ Výchovně vzdělávací oblast

ü      Snaha o větší diferenciaci výuky dle možností školy a zájmu žáků

ü      Výuku formovat do tématických celků – vzájemné prolínání předmětů

ü      Vhodně doplňovat vyučovací proces praktickými projekty

ü      Exkurze, pobyty v přírodě, LVZ, ŠvP, vícedenní školní výlety, ozdravné pobyty

ü      Organizovat sportovní aktivity při ZŠ, sportovní soustředění

ü      Vynakládat maximální úsilí při zjišťování vývojových poruch učení – PPP

ü      Využití výpočetní techniky ve výuce, výuka informatiky

ü      Podporovat kolektivní – týmovou práci, pracovat se slabšími žáky

ü      Zaměřit se na osobnost žáka, jeho samostatnost a rozhodnost

 

 

b/ Personální oblast

o       Stavět na osobnostech a kvalitních pracovnících školy

o       Vhodně doplňovat pedagogický sbor aprobovanými kolegy

o       Podporovat  kvalitní výuku jazyků – aprobace a metody pedagogů

o       Pozitivně naladit na společnou pracovní „notu“ většinu pedagogů

o       Podporovat další vzdělávání pedagogů – počítačová gramotnost, sebevzdělávání

o       Vylepšovat pracovní podmínky všem zaměstnancům

 

c/ Oblast materiálního zabezpečení

v     Doplňovaní učebních pomůcek, učebnic a dalších školního vybavení dle potřeb

v     Vybudování víceúčelového hřiště pro nejmenší a plavecký bazén

v     Věnovat velkou pozornost stavu budov, údržba a opravy v areálu školy

v     Rekonstrukce podlah v přízemí, chodbách, učebnách

v     Vybavovat školní kuchyň moderní technologií – výběr jídel a zdravá strava     

     

d/ Řídící a organizační činnost

Ø      Udržovat přátelské prostředí a vytvářet tvůrčí atmosféru

Ø      Přesné rozdělování kompetencí a úkolů dle vnitřních směrnic a řádů

Ø      Kontrolní činnost cílená – hospitace, kvalita výuky

Ø      Individuálně přistupovat k jednotlivým pracovníkům a správně je motivovat

Ø      Utvářet tým pracovníků, kteří mají jeden společný pracovní cíl

Ø      Budovat image a jméno školy v místním i  regionálním měřítku

 

 

4 / Oblasti dobrých výsledků

Na základě webových dotazníků, informací z řad rodičů a široké veřejnost můžeme usoudit, že se nám daří vytvořit příjemné prostředí pro výuku, máme velkou nabídku možností výběru zaměření a přiměřenosti ve výuce. Nejlepších výsledků dosahujeme ve sportu, ve výuce cizích jazyků, praktických činnostech v přírodě. Nedaří se nám udržet nejlepší žáky – odchody na víceletá gymnázia a lépe se umísťovat v okresních soutěžích – olympiádách… Nezájem o další a hlubší studium – odbornost…

 

5/ Podmínky ke vzdělávání

Prostředí školy – budova i její okolí splňují přísná kritéria ve vybavenosti škol. Odborné učebny, oddychové prostory, družina, školní klub, sportoviště – vše je na velmi dobré úrovni. Máme plán rozšířit venkovní prostory o dětské hřiště, streetovou plochu a školní bazén…

 

 

6/ Spolupráce s rodiči a podpora vztahů ve škole

Velmi dobrá komunikace přes e-mail adresy rodičů… Rychlost, operativnost, zpětná vazba…

Osvědčily se tzv. rodinné schůzky třídního učitele s rodinou za přítomnosti žáka.

  

 

7/ Výsledky vzdělávání + Žákovské portfolio

Velmi cenným nástrojem pro hodnocení práce žáků je žákovské „portfolio“. Jedná se o shromažďování materiálů různého druhu tak, aby dokumentovaly stav vědomostí a dovedností žáka, případně úroveň osvojení jednotlivých kompetencí ve vzdělávání. Materiály mají různou podobu a v každém případě musí obsahovat doklady o tom, jak se žák vyrovnal s dovedností sebehodnocení své práce. Žáci mohou po dohodě s vyučujícím do svého portfolia zařazovat i osobní záznamy o úspěších v mimoškolní činnosti. Nutností je, aby žáci byli předem seznámeni s výukovými cíli, očekávanými výstupy pro daný ročník - specifikovanými pro hodnocené období. Žáci si pak mohou sami vytyčovat i další osobní cíle a pak postupně sledovat, jak se jim daří plnit jednotlivé dílčí úkoly. Tím se učí sebekontrole a sebehodnocení. Je to dobrý způsob, jak cvičit vnímání a jak postupně odstraňovat u lidí sobecké sklony. Žákovské portfolio umožňuje lépe se vzájemně poznat a udělat si objektivní celkový obraz o jednotlivci.

Celkové výsledky vzdělávání obsahují již výše uvedené kapitoly – ale největší měřítko úspěšnosti školy v očích rodičů a veřejnosti je úspěšnost přijetí žáků na SŠ. V minulém roce se nám povedlo rozmístit všech 77 žáků, kteří se hlásili na jiné školy:

 

Víceletá gymnázia - celkem přijatých – 6 žáků

Gymnázia a střední školy - celkem přijatých – 41 žáků

SOU - celkem přijatých –  30 žáků, z toho 12 dívek 

 

8/ Řízení školy a kvalita personální práce

Řízení školy nemá momentálně aktuálně platnou zpětnou vazbu na kvaliotu své práce a spokojenost svých zaměstnanců – pracovníků školy. Vedení nezajistilo žádný průzkum a tak je nutné tuto problematiku řešit v nejbližší budoucnosti. Obměna pedagogických pracovníků se nesetkala s úplným pochopením odborové organizace i přes podrobný rozbor zaměstnanosti a  kvality personální práce a objasnění všech možných variant..

 

9/ Úroveň výsledků práce školy

Děláme co můžeme…. A je to vidět na spokojenosti žáků a většiny rodičů…

 

 

10/ Závěr 

- zpracováno dle Vyhlášky č. 15/2005 Sb