Základní škola Prokopa Diviše a MŠ,
Znojmo – Přímětice 569
Plán práce
na školní rok 2006 – 2007
Plán byl projednán a schválen pedagogickou radou školy dne 21. září 2006.
I.
Hlavní úkoly ve vyučování
1. Škola je nenahraditelnou součástí národního života. Je tu pro děti, proto celá její práce musí přispívat k zajištění dobrého života žáka a celé společnosti v klimatu, kde převažuje tolerance, porozumění, spolupráce, odpovědnost a ohleduplnost, místo arogantního konzumního přístupu, bezohlednosti a agresivity, spojené s poklesem morálky, nedostatkem moudrosti, dobra, lásky, skromnosti, soucitu a pokory.
a) Dodržování pracovního řádu průběžně všichni zaměstnanci
b) Příprava rámcového vzděl. programu průběžně všichni zaměstnanci
c) Dodržování vnitřního řádu školy průběžně všichni
d) Kontroly a hospitace plán kontrol řed.školy a zástupce
a dle potřeby
2. Rozvíjet všechny kladné morální hodnoty a demokratické principy. Humanizovat činnost školy – vztahy mezi žáky, učiteli a žáky i mezi učiteli. Podílet se na duchovní obnově národa. Zvýšenou pozornost věnovat českému jazyku i cizím jazykům – důraz na podporu kulturního a jazykového bohatství.
Výchova žáků k vlastenectví a národní hrdosti. Pokračování v dobrém odkazu dějin a tradicích. Dávat škole evropskou dimenzi - vzdělávat a kultivovat žáky jako budoucí občany Evropské unie.
a) Pedagogičtí pracovníci vzorem žákům
soustavně pedagogičtí pracovníci
b) Učení o Evropě, z Evropy a pro Evropu
soustavně pedagogičtí pracovníci
c) Činnost Školního parlamentu jako poradního orgánu ředitele školy měsíčně ředitel školy, zvolení poslanci
d) Návštěvy JMD na předplatné – I. a II. st.
průběžně p.uč. Jakubcová, p.uč. Bourková, třídní učitelé
e) Nadstandardní výuka Aj a Nj pomocí multimediálních jazykových programů,
konverzace v cizích jazycích jako volitelný předmět, zájmové kroužky Aj, Nj
celoročně vyučující cizích jazyků, ŠD
f) Plné využití dvou vybavených počítačových učeben, počítačové kroužky, Internetová rána, odpoledne, večery
celoročně zástupce ředitele, vedoucí kroužků, externí spolupracovníci
g) Umožnit ve škole činnost všem složkám, působícím výchovně na žáky - TJ Sokol,
LŠU, DDM, VK Přímětice, TJ Znojmo
od 1. 10. ředitel školy, zástupce ředitele
h) Šířit znalosti o životě a díle P. Diviše
průběžně pedagogičtí pracovníci
i) Činnost rozhlasového kroužku - relace pro žáky
průběžně p.uč. Svobodová
j) Zajištění informovanosti rodičů:
- školní nástěnky průběžně vedení školy
- na třídních schůzkách 3x ročně třídní učitelé
- e-mail rodičům – info dle zájmu vedení školy
3. Zlepšování spolupráce a vztahů mezi vyučujícími, zajištění propojenosti učiva
v jednotlivých předmětech a ročnících včetně schválených dodatků uč. osnov.
a) Plány činnosti MS a PK
do 15. 09. vedoucí
b) Vypracování individuálních časových plánů učiva
do 08. 09. vyučující
c) Výběr nejvhodnějších garantů předmětů
do 30.08. vedoucí MS a PK
d) Využití učiva k plnění všech metodických pokynů MŠMT, uvedení v časových
plánech učiva
do 15. 09. vyučující, garanti jednotlivých předmětů
e) Kontroly časových plánů
do 29. 09. garanti předmětů, zástupce ředitele
f) Kontroly plnění časových plánů
čtvrtletně ředitel školy, zástupce ředitele - i při hospitacích
4. Užívat efektivnější metody práce - vychovávat žáky k otevřenosti, demokratičnosti, individuální i skupinové tvořivosti a spolupráci, vyhledávání informací, tvorbě vlastních názorů a postojů, rozvíjení osobnosti žáků.
a) Humanizace všech složek školního života a podílení se na tvorbě šťastného dětství
průběžně zaměstnanci školy
b) Dodržování metod. pokynů MŠMT k prosazování rovnosti mužů a žen, zařazení do časových plánů učiva
průběžně vyučující, výchovný poradce
c) Sledování odborné literatury, přenášení podnětných novinek do praxe
průběžně vedoucí MS a PK, garanti předmětů, vyučující
d) Sledování nabídky odbor. literatury a doporučení nákupu řed. školy
průběžně vedoucí MS a PK, garanti předmětů
e) Nákup odborné literatury do učitelské knihovny
průběžně ředitel školy
f) Školní vzdělávání pedagogických pracovníků
porady ředitel školy
g) DVPP - přihlášky podle zájmu vyučujících na základě potřeb školy
do 15. 09. zástupce ředitele, pedagogičtí pracovníci
h) Plán soutěží a olympiád
do 15. 09. vedoucí MS a PK, zástupce ředitele
i) Plán exkurzí a školních výletů v souladu s výchovně vzdělávacími cíli
do 15.09. vedoucí MS a PK, zástupce ředitele, ředitel školy
5. Usilovat o podporu zdraví, jako stavu tělesné, duševní a sociální pohody.
a) Dbát na správnou hygienu – tělesnou, duševní, sportovní
průběžně, zaměstnanci školy, žáci
b) Dodržování Pokynu ministra školství k omezení nebezpečí zneužívání
návykových látek č. j.: 16 227/96-22
průběžně, zaměstnanci školy, metodik prevence
c) Dodržování Metodického pokynu MŠMT k výchově proti projevům rasismu,
xenofobie a intolerance č. j.: 14 423/99-22
průběžně zaměstnanci školy
d) Příjímání okamžitých konkrétních výchovných opatření při zjištění přestupků
z b) a c) - projednání s rodiči, oznamování a spolupráce s PPP, Policií ČR, soudy a občanským sdružením HELP ME při Středisku výchovné péče pro děti
průběžně ředitel školy, výchovný poradce,TU, mimořádné ped.rady
e) Věnovat zvýšenou péči zdravotně postiženým žákům
průběžně TU, vyučující
f) Integrovaným ZPŽ zajistit srovnatelné podmínky s ostatními žáky, individuální
učební plány, spolupráce s PPP a SPC
průběžně ředitel školy, výchovný poradce, p.uč.Plačková, TU, vyučující
g) Zajistit pro žáky 2.-5. a 8.-9. ročníku ozdravný pobyt a výuku v přírodě
průběžně ředitel školy, ved. předmětových komisí a TU
f) Sportovní výchova jako nepovinný předmět pro zájemce ze 4. a 5. tříd – příprava na vstup do sportovních tříd
průběžně vyučující
g) Citlivě a přiměřeně zvyšovat fyzickou zátěž žáků sportovních tříd
průběžně vyučující Tv, trenéři
h) Zimní lyžařský výcvik pro žáky 7. ročníku a další zájemce + sportovní třídy
průběžně vyučující Tv, trenéři
6. Připravovat žáky na dopad možných následků živelních pohrom a dalších mimořádných situací způsobených lidskou činností podle Pokynu MŠMT č. j.: 12 050/03-22
a) Rozvržení vhodného učiva do ročníků a předmětů, zařazení do časových plánů
do 15.09. vyučující, garanti předmětů
b) Opakování hlavních vědomostí a praktických dovedností žáků při vycházkách a výletech – praktická cvičení v terénu
průběžně p. uč. Blaha, třídní učitelé
7. Co nejlépe připravit vycházející žáky k přijímacím zkouškám.
a) Sledování výsledků průběžné klasifikace a předepsaných písemných prací čtvrtletně vyučující, TU, vedení školy, rodiče
b) Zřízení kroužků matematiky a českého jazyka pro vycházející žáky
od 01.10. vedoucí kroužků
c) Hospitace v hlavních předmětech
plán kontrolní č. ředitel školy, zástupce ředitele
d) Informovat o požadavcích středních škol vycházející žáky i jejich rodiče
průběžně vyučující, výchovný poradce, Úřad práce, zástupci škol
e) Zúčastnit se se žáky 9. ročníku „Burzy škol“, se žáky 8. ročníku exkurze
v informačním a poradenském středisku ÚP
daný termín výchovný poradce, třídní učitelé
f) Týdenní intenzivní přípravný týden pro zájemce z řad žáků 9. ročníků
únor-březen ředitel školy, výchovný poradce, vyučující
II.
Organizace práce
1. Učební plány školy:
1.-3. a 6. r.: ŠVP „Škola neomezených možností“
4.-5. a 7.-9. r: Základní škola, č.j. 16847/96-2,
sportovní třídy VII.A, VIII.A, IX.A: Základní škola, č.j.16847/96-2–rozšířené vyučování tělesné výchovy,č.j.29738/96-22-50
Podle učebních osnov a vyučovacích standardů rozpracované učivo do tématických
a časových plánů, které jsou doplněny údaji o zařazení pokynů MŠMT.
2. Organizace školního roku 2006/2007
3. Třídnictví, správcovství a funkce
4. Přehled volitelných a nepovinných předmětů
5. Školní družina, školní klub – oddělení a úvazky
6. Rozvrh hodin
9. Kontrolní činnost
10. Plán pedagogických rad a rodičovských schůzek
11. Akce školy - organizace, pořadatelství
12. Výchovné poradenství a metodika prevence
13. Plán DVPP
III.
Zajištění provozu
Zástupce ředitele školy
Mario Zelený
Zastupuje ředitele školy v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu práce, provádí hospitace, pohovory s vyučujícími i žáky a jiné formy kontroly. Sleduje využívání materiálních prostředků, ke své práci využívají výpočetní techniku a program Bakalář.
Školní družina
Ve čtyřech odděleních je zapsáno max. 100 žáků. Vychovatelky pracují podle ročního
a týdenního písemného plánu práce a zaznamenávají docházku zapsaných žáků. Provoz ŠD je podle požadavků rodičů: ráno 600 – 740 hod. a odpoledne 1135 – 1700hodin /Po-Čt/ Pá do 1600. Ranní příchod dětí do družiny je nejpozději do 730 hodin. Druhy činností: odpočinková
a rekreační, sportovní, dopravní, přírodovědná, pracovně-technická, vzdělávací
a společensko--prospěšná.
ŠD zajišťuje zájmovou činnost v kroužcích, dbá na kulturu stolování, hygienické návyky, společenské chování, dodržování bezpečnostních předpisů, spolupracuje s TU i rodiči
a pomáhá dětem při přípravě na vyučování. Zabezpečuje praxi studentů SPgŠG Znojmo.
Výchovný poradce a metodik prevence
Jan Blaha
Konzultační hodiny: pondělí 10,00-11.30 (pravidelně)
dále dle předchozí domluvy
Metodické sdružení pro I. stupeň
Vedoucí Marcela Šalomounová
Svolá nejméně čtyřikrát ročně schůzku všech vyučujících, sestavuje plán činnosti, o jednání
a práci povede písemné záznamy. Hlavní úkol: seznamuje se s učebními plány základní školy, zajišťuje s garanty předmětů jejich úpravy a doplnění, koordinuje výběr nejvhodnějších učebnic, pomůcek a potřeb, závazný plán vycházek, ŠvP, exkurzí a jednodenních školních výletů, plán žákovských soutěží a olympiád, televizní a rozhlasové pořady pro žáky. Organizuje vzájemné hospitace, sleduje problematiku přetěžování žáků a přenášení povinností školy na rodiče. Zajišťuje prezentaci podnětných novinek a jejich zařazení do vyučování. Zajišťuje korektní výměnu informací o žácích, rodičích a rodinném prostředí. Konzultuje
s ředitelem školy vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Spolupracuje při pedagogické praxi studentů.
Předmětové komise
a) společenských věd – vedoucí Jan Blaha
b) přírodních věd – vedoucí Soňa Vykopalová
c) tělesné výchovy a sportu - vedoucí Lenka Pavlíková
d) cizích jazyků – vedoucí Iva Toiflová
Důraz budou klást na nové poznatky a formy práce, na doplňování kabinetů a odborných učeben pomůckami, organizaci soutěží a olympiád, využívání pomůcek a zařízení školy. Budou doporučovat nákup učebnic, odborných příruček, knih a odborných časopisů, sledovat současnou úroveň jednotlivých vědních oborů. Budou navrhovat řediteli školy konkrétní vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Budou vybírat žáky na soutěže a olympiády. Spolupracují při pedagogické praxi studentů.
Schůzky rodičů – příloha č. 9
Na třídních schůzkách podávají rodiče prostřednictvím třídních učitelů dotazy, připomínky
a přání řediteli školy. Ve sportovních třídách projednávat specifickou problematiku
za přítomnosti vyučujících TV a trenérů.
Zdravotně postižení žáci
a) Seznam ZPŽ do 15. 09. třídní učitelé
b) Žádosti o uvolnění a omezení do 30. 09. zákon. zástupci žáka
c) Individuální plány pro integrované ZPŽ do 24.10. p.uč. Blaha
d) Kontrola individuální péče, proplácení pololetně ředitel školy,
zástupce ředitele
Všichni vyučující a zejména třídní učitelé budou soustavně sledovat každé zhoršení zdravotního stavu žáků a sociálních podmínek, evidovat a včas navrhovat rodičům i institucím opatření sledující pomoc těmto žákům. Třídní učitelé podávají informace v každé pedagogické radě.
Spolupráce s odborovou organizací
Ve škole je ustavena odborová organizace. Předsedkyně: Jaroslava Budňáková. Vedení školy bude postupovat v souladu s kolektivní smlouvou a jejími dodatky platnými pro tento školní rok a seznamovat všechny zaměstnance s oběžníky OROS dohodnutým způsobem. Všechny písemnosti OROS budou vyvěšovány na informační tabuli ve velké sborovně.
IV.
Hospodářské úkoly vedení školy
a) Podklady pro sestavení rozpočtu Města Znojma - částka na spotřební materiál, seznam požadovaných oprav a údržby a nákup drobného hmotného majetku
do 31.08. - plán ředitel školy
b) Prosazování realizace projektu dostavby sportovního a relaxačního centra
na školním pozemku - bazén
dle potřeby vedení školy
Hygiena a bezpečnost práce ředitel školy a pověření pracovníci
Bezpečnostní technik: Karel Oprchal
a) Předepsaná školení zaměstnanců do 5. 9.
b) Seznámení zaměstnanců s místem zvýšeného rizika do 5. 9.
pro žáky, rozborem úrazovosti za minulý škol. rok
a přijatými opatřeními
c) Kontrola připravenosti školy do 5. 9.
d) Seznámení zaměstnanců s vyhláškou o poskytování do 5. 9.
ochranných pracovních oděvů a pomůcek a jejich praní
e) Dovybavení zaměstnanců ochr. prac. oděvy leden, červen, září
f) Vedení Knihy závad, zajišťování oprav, kontroly provedení průběžně
g) Kontroly školy (zejména instalace plynu, vody, elektřiny průběžně
a tělocvičen)
h) Udržování vyvěšených bezpečnostních předpisů, pracovních průběžně
návodů a výstražných tabulí
ch) Objednávání předepsaných prohlídek a revizí předepsaných termínech
ve spolupráci se zřizovatelem
i) Kontrola vybavení lékárniček průběžně
j) Kontrola evidence školních úrazů a jejich odškodnění průběžně
k) Rozbor úrazovosti, navrhování opatření řed. školy leden, červen
l) Kontrola plnění příkazů řed. školy (o elektrických průběžně
přenosných spotřebičích a prodlužovacích šňůrách,
o televizních přístrojích a hlášení závad).Vadné
spotřebiče předat p.uč. K. Oprchalovi a R. Zoufalému
Požární ochrana
Požární preventik: Rudolf Zoufalý
a) Požární hlídka: Rudolf Zoufalý, Jaroslav Staněk
b) Předepsaná školení zaměstnanců a zápis do pož. knihy do 5. 9.
c) Udržování vyvěšených požárně-poplachových směrnic, průběžně
evakuačních plánů a značení nouzových východů
d) Kontrola neporušenosti ručních hasicích přístrojů a hydrantů průběžně
e) Kontrolní měření CO v kotelnách a zápis do pož. knihy měsíčně
f) Provedení cvičného poplachu a evakuace školy říjen, duben
a zápis do požární knihy
g) Kontrola dodržování zákazu používání rozdvojek, průběžně
soukromých el. spotřebičů a prodlužovacích šňůr
a vytahování vidlic televizorů ze zásuvek po použití
Civilní ochrana
Skladník: Karel Oprchal
a) Aktualizuje plán svolání pracovníků do 20. 10.
b) Provede předepsané školení zaměstnanců podle pokynu SHČ
c) Zodpovídá za svěřený materiál a jeho nezávadné uložení, průběžně
d) Provede předepsanou fyzickou inventuru skladovaného září, říjen
materiálu a likvidaci ve spolupráci se SHČ
e) Podílí se na realizaci pokynu MŠMT k začlenění tematiky průběžně
ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacího
programu školy
Veřejně prospěšná práce školy
a) sběr druhotných surovin (papíru) - denně, před vchodem hlavní budovy průběžně
b) péče o zelené plochy v okolí školy průběžně
c) sběr pomerančové kůry – soutěž o nejlepší třídu a žáka říjen-duben
Spolupráce s institucemi
a) ZŠ a MŠ - Mramotice - součást naší školy od 01.07.2004
b) MŠ Znojmo – Přímětice I a II – podle uzavřených dohod
TJ Sokol Přímětice, VK Přímětice a TJ Znojmo – užívání tělovýchovného areálu
b) Charita Znojmo – Chráněné dílny – dílna „Samuel“
c) Městská knihovna – dislokované pracoviště, integrovaná žákovská a učitelská knihovna
d) DDM Znojmo – propůjčeny prostory pro zájmovou činnost
e) firma Pavlík Pavlíková s.r.o.– provozování školní prodejny Zdravíčko
V.
Řízení školy, kontrolní činnost
a) Porady vedení školy dle potřeby, minimálně 1x týdně
b) Na nástěnkách ve sborovně jsou průběžně o úkolech a akcích informováni všichni zaměstnanci školy
c) Statistické údaje a podklady jsou shromažďovány na vyvěšených soupiskách ve sborovně hlavní školní budovy a zpracovávány počítačem
d) Pedagogické a klasifikační rady, porady, schůzky sdružení rodičů řádné – viz příloha č. 9
e) Školní výlety a vlastivědné zájezdy od 20. 6. - 22. 6. 2007
f) Činnost školy bude dokumentována a zaznamenávána v kronice školy doplněné souborem výstřižků z tisku, kartotékou popsaných fotografií a videotékou,
Mgr. Daniel Kasan - ředitel školy