Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo – Přímětice  569

 

Plán   práce

 na   školní   rok   2005   –   2006

 

Plán byl projednán a schválen pedagogickou radou školy dne 12. září 2005.

 

 

I.

Hlavní úkoly ve vyučování

 

1.      Škola  je nenahraditelnou součástí národního života. Je tu pro děti, proto celá její práce musí přispívat k zajištění dobrého života žáka a celé společnosti v klimatu, kde převažuje tolerance, porozumění, spolupráce, odpovědnost a ohleduplnost, místo arogantního konzumního přístupu, bezohlednosti a agresivity, spojené s poklesem morálky, nedostatkem moudrosti, dobra, lásky, skromnosti, soucitu a pokory.

 

a)  Dodržování pracovního řádu                                                průběžně                                 všichni zaměstnanci

b)  Příprava rámcového vzděl. programu                                  průběžně                                 všichni zaměstnanci

c)  Dodržování vnitřního řádu školy                                          průběžně                                 všichni

d)  Kontroly a hospitace                                                             plán kontrol            řed.školy a zástupce a dle potřeby

 

2.      Rozvíjet všechny kladné morální  hodnoty a demokratické principy. Humanizovat činnost školy – vztahy mezi žáky, učiteli a žáky i mezi učiteli. Podílet se na duchovní obnově národa. Zvýšenou pozornost věnovat českému jazyku i cizím jazykům – důraz na podporu kulturního a jazykového bohatství.

Výchova žáků k vlastenectví a národní hrdosti. Pokračování v dobrém odkazu dějin a tradicích. Dávat škole evropskou dimenzi - vzdělávat a kultivovat žáky jako budoucí občany Evropské   unie.

 

a)      Pedagogičtí pracovníci vzorem žákům

                             soustavně                                pedagogičtí pracovníci

b)      Učení o Evropě, z Evropy a pro Evropu     

                             soustavně                                pedagogičtí pracovníci

c)  Činnost Školního parlamentu jako poradního orgánu ředitele školy                                                                                     měsíčně                                               ředitel školy,    zvolení poslanci

d)      Návštěvy JMD na předplatné – I. a II. st.

                             průběžně                                 p.uč. Jakubcová, p.uč. Bourková, třídní učitelé

e)      Nadstandardní výuka Aj a Nj pomocí multimediálních jazykových programů,

      konverzace v cizích jazycích jako volitelný předmět, zájmové kroužky Aj, Nj               

celoročně                                     vyučující cizích jazyků, ŠD

f)       Plné využití dvou vybavených počítačových učeben, počítačové kroužky, Internetová rána, odpoledne, večery                                                                    

celoročně                         zástupce ředitele, vedoucí kroužků, externí spolupracovníci

g)      Umožnit ve škole činnost všem složkám, působícím výchovně na žáky - TJ Sokol,

      LŠU, DDM, VK Přímětice

                             od 1. 10.                                             ředitel školy, zástupce ředitele

h)      Šířit znalosti o životě a díle P. Diviše         

                             průběžně                                 pedagogičtí pracovníci

i)        Činnost rozhlasového kroužku - relace pro žáky

                             průběžně                                 p.uč. Svobodová

j)        Zajištění informovanosti rodičů:

            - školní nástěnky                                                         průběžně                                 zástupce ředitele

            - na třídních schůzkách                                                                                               3x ročně                                  třídní učitelé

            - e-mail rodičům – info                                                                                               dle zájmu                            vedení školy

k)      Vydávání žákovského časopisu „Šroťák“  7x ročně                                              zástupce ředitele, redakční rada žáků

3.      Zlepšování spolupráce a vztahů mezi vyučujícími, zajištění propojenosti učiva

      v jednotlivých předmětech a ročnících včetně schválených dodatků uč. osnov.

 

a)   Plány činnosti MS a PK

                                        do 15. 9.                                             vedoucí

b)   Vypracování individuálních časových plánů učiva

                            do 12. 9.                                             vyučující

c)    Výběr nejvhodnějších garantů předmětů               

                                        do 2. 9.                                               vedoucí MS a PK

       d) Využití učiva k plnění všech metodických  pokynů MŠMT, uvedení v časových

            plánech učiva

                                   do 12. 9.                                             vyučující, garanti jednotlivých předmětů

e)  Kontroly časových plánů     

                                        do 30. 9.                                             garanti předmětů, zástupce ředitele

f)     Kontroly plnění časových plánů                                                     

                                        čtvrtletně                                 ředitel školy, zástupce ředitele - i při hospitacích

 

4.      Užívat efektivnější metody práce - vychovávat žáky k otevřenosti, demokratičnosti, individuální i skupinové tvořivosti a spolupráci, vyhledávání informací, tvorbě vlastních názorů a postojů, rozvíjení osobnosti žáků.

a)      Humanizace všech složek školního života a podílení se na tvorbě šťastného dětství

                                         průběžně                                 zaměstnanci školy

b)      Dodržování metod. pokynů MŠMT k prosazování rovnosti mužů a žen, zařazení do časových plánů učiva                                                                                 

                                         průběžně                                 vyučující, výchovný  poradce

       c)   Sledování odborné literatury, přenášení podnětných novinek do praxe                                                                                   průběžně                                 vedoucí MS a PK, garanti předmětů, vyučující

      d)   Sledování nabídky odbor. literatury a doporučení nákupu řed. školy průběžně                                                 průběžně                                 vedoucí MS a PK, garanti předmětů  

e)   Nákup odborné literatury do učitelské knihovny                         

                                                    průběžně                                 ředitel školy    

f)     Školní vzdělávání pedagogických pracovníků

                                        porady                                    ředitel školy

g)   DVPP - přihlášky podle zájmu vyučujících na základě potřeb školy

                                               do 12. 9.                                             zástupce ředitele, pedagogičtí pracovníci

h)   Plán soutěží a olympiád                                                                                          

                                                    do 12. 9.                                 vedoucí MS a PK, zástupce ředitele

i)     Plán exkurzí a školních výletů v souladu s výchovně vzdělávacími cíli

                                                    do 12. 9.                                             vedoucí MS a PK, zástupce ředitele, ředitel školy

     

5.      Usilovat o podporu zdraví, jako stavu tělesné, duševní a sociální pohody.

a)      Dbát na správnou hygienu – tělesnou, duševní, sportovní                                  

                             průběžně,                                zaměstnanci školy, žáci

b)   Dodržování Pokynu ministra školství         k omezení nebezpečí zneužívání

       návykových   látek č. j.: 16 227/96-22

                             průběžně,                                zaměstnanci školy, metodik prevence

c)   Dodržování Metodického pokynu MŠMT k výchově proti projevům rasismu,

      xenofobie a intolerance č. j.: 14 423/99-22

                             průběžně                                 zaměstnanci školy

 

 

d)   Příjímání okamžitých konkrétních výchovných opatření při zjištění přestupků   

  z b) a c) - projednání s rodiči, oznamování a spolupráce s PPP, Policií ČR, soudy a občanským sdružením HELP ME při Středisku výchovné péče pro děti                            průběžně                                 ředitel školy, výchovný poradce,TU, mimořádné ped.rady

      e)   Věnovat zvýšenou péči zdravotně   postiženým žákům

                                   průběžně                      TU, vyučující

f)   Integrovaným ZPŽ zajistit srovnatelné podmínky s ostatními žáky, individuální  

       učební plány, spolupráce s PPP a SPC

       průběžně                                           ředitel školy, výchovný poradce, p.uč.Plačková, TU, vyučující

g)   Zajistit pro žáky 2.-5. a 8.-9. ročníku ozdravný pobyt a výuku v přírodě

                 průběžně                                             ředitel školy, ved. předmětových komisí a TU

f)     Sportovní výchova jako nepovinný předmět pro zájemce ze 4. a 5. tříd – příprava na vstup do sportovních tříd

                       průběžně                      vyučující

g)   Citlivě a přiměřeně zvyšovat fyzickou zátěž žáků sportovních tříd

                                        průběžně                      vyučující Tv, trenéři

h)   Zimní lyžařský výcvik pro žáky 7. ročníku a další zájemce + sportovní třídy

                                   průběžně                      vyučující Tv, trenéři

 

 

 

6.      Připravovat žáky na dopad možných následků živelních pohrom a dalších mimořádných situací způsobených lidskou činností podle Pokynu MŠMT č. j.: 12 050/03-22

 

a)      Rozvržení vhodného učiva do ročníků a předmětů, zařazení do časových plánů

                             do 12. 9.                                             vyučující, garanti předmětů

b)      Opakování hlavních vědomostí        a praktických dovedností žáků při vycházkách a             výletech – praktická cvičení v terénu

                             průběžně                                 p. uč. Blaha, třídní učitelé

    

 

7.      Co nejlépe připravit vycházející žáky  k přijímacím zkouškám.

a)   Sledování výsledků průběžné klasifikace a předepsaných písemných prací                                                          čtvrtletně                                 vyučující, TU, vedení školy, rodiče      

b)      Zřízení kroužků matematiky a českého jazyka pro vycházející žáky

                             od 1.10.                                              vedoucí kroužků

c)      Hospitace v hlavních předmětech

                             plán kontrolní č.           ředitel školy, zástupce ředitele

      d)  Informovat o požadavcích středních škol vycházející žáky i jejich rodiče

                       průběžně                                 vyučující, výchovný      poradce, Úřad práce, zástupci škol 

      e)   Zúčastnit se se žáky  9. ročníku      „Burzy škol“, se žáky 8. ročníku exkurze

            v informačním a poradenském středisku ÚP         

                       daný termín                              výchovný poradce, třídní učitelé

f)     Týdenní intenzivní přípravný týden pro zájemce z řad žáků 9. ročníků

                                        únor-březen                 ředitel školy, výchovný poradce, vyučující

 

 

II.

Organizace práce

 

1.      Učební plány školy:

1.- 9. ročník: Základní škola, č.j. 16847/96-2, sportovní třídy VI.A, VII.A, VIII.A, IX.A:  

Základní škola, č.j.16847/96-2–rozšířené vyučování tělesné výchovy,č.j.29738/96-22-50

     Podle učebních osnov a vyučovacích standardů rozpracované učivo do tématických

a  časových plánů, které jsou doplněny údaji o zařazení pokynů MŠMT. 

 

2.  Organizace školního roku 2005/2006 - příloha č. 1

 

3.      Třídnictví, správcovství a funkce – příloha č. 2

 

4.      Přehled volitelných a nepovinných předmětů – příloha č. 3

 

5.      Školní družina, školní klub – oddělení a úvazky – příloha č. 4

 

6.      Rozvrh hodin – příloha č. 5

 

7.      Dozory nad žáky  - příloha č. 6

 

8.      Zájmová činnost žáků - příloha č. 7

 

9.      Kontrolní činnost – příloha č. 8

 

10.  Plán pedagogických rad a rodičovských schůzek – příloha č. 9

 

11.  Akce školy - organizace, pořadatelství – příloha č.10

 

12a. Program výchovného poradenství

 

Škola: ZŠ Prokopa Diviše Znojmo-Přímětice

Školní rok: 2005/2006

Garant programu: Mgr. Jan Blaha, výchovný poradce

 

1.  Úvod

Program vychází ze zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a z vyhlášek vztahujících se k problematice výchovného poradenství.

Náplň práce výchovného poradce školy zahrnuje čtyři oblasti:

a)    oblast poradenská – je pomocníkem ředitele školy při organizování výchovné práce se žáky; vyhledává žáky, u nichž psychický vývoj, chování a jednání vyžadují zvýšenou pozornost, doporučuje metody vzdělávacího a výchovného působení na tyto žáky, přitom úzce spolupracuje s odborníky; podává návrhy řešení konfliktních situací; je koordinátorem řešení problémů rodina-škola-žák; zajišťuje kariérové poradenství

b)   oblast metodická a informační – metodická pomoc třídním učitelům; informační činnost rodičům

c)    oblast spolupráce – s pedagogickými pracovníky; s rodiči; s institucemi (PPP, ÚP, Hospodářská komora…)

d)   oblast dokumentace – plán práce; deník výchovného poradce; zápisy z jednání s rodiči; písemné zprávy o vyšetření žáků; přehled žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných; přehled vycházejících žáků; metodické materiály

 

2.  Priority pro tento školní rok

A/ Zkvalitnit poskytování poradenských služeb

B/ Přijímat účinná opatření směřující k úspěšné integraci a inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

C/ Zavedení nového modelu realizace rodičovských schůzek

D/ Realizace výstupního hodnocení žáků 9. roč. (i žáků 5. a 7. roč., kteří se budou hlásit na víceleté gymnázium nebo konzervatoř)

 

3.  Plán činností výchovného poradce

A/ září

-       vypracovat konkrétní tematický plán vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (spolupráce s MS a PK)

-       obnovit kartotéky žáků podle nových seznamů tříd (list třídy)

-       zpracovat seznam „Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní“

-       zkontrolovat termíny vyšetření žáků s SPU, objednat nová vyšetření (spolupráce s TU)

-       pomoc TU při zpracování individuálních vzdělávacích plánů

-       umístit na panel Výchovné poradenství informace k volbě povolání (upozornit na něj žáky 9. roč.)

-       třídní schůzky (zaměřit se na rodiče žáků 9. roč.)

B/ říjen

-       dokončit práce na individuálních vzdělávacích plánech

-       zpracovat tabulku „Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“

-       uskutečnit poradu vyučujících – představení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných (spolupráce s TU)

-       setkání s TU 9. roč. – problematika výstupního hodnocení žáků

-       promluvit s žáky majícími problémy v chování (žákovské knížky, poznámky)

C/ listopad

-       průzkum volby škol u vycházejících žáků

-       čtvrtletní pedagogická rada

-       účast vycházejících žáků na „burze škol“

D/ prosinec

-       sledovat plnění individuálních vzdělávacích plánů

-       konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“ (zaměřit se na rodiče žáků majících problémy)

-       vyplnit s žáky 7. roč. dotazníky o volbě povolání (spolupráce s TU)

-       pomoc TU 9. roč. při zpracování výstupního hodnocení žáků

E/ leden

-       schůzka pro rodiče vycházejících žáků

-       rozdat přihlášky vycházejícím žákům a zorganizovat jejich vyplnění

-       realizace projektu Kalibro pro 9. roč. – Kolik toho umím

-       pololetní pedagogická rada – práce s mimořádně nadanými žáky, prospěch a chování žáků majících problémy, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

-       zápis do 1. tříd

F/ únor

-       zkontrolovat vyplnění přihlášek na střední školy

-       přednáška odborníka pro rodiče

-       „šrotící týden“ pro 9. roč. (speciální příprava na přijímací zkoušky)

G/ březen

-       odevzdat vyplněné přihlášky na střední školy

-       zveřejnit úspěchy nadaných žáků (např. olympiády, soutěže)

-       přijímací zkoušky nanečisto (ve spolupráci se SŠ, využití testů Scio)

H/ duben

-       čtvrtletní pedagogická rada

-       návštěva žáků 8. roč. v informačním a poradenském středisku ÚP Znojmo

-       konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“ (zaměřit se na rodiče žáků 8. roč.)

CH/ květen

-       pomoc rodičům při podávání odvolání

-       vypracovat přehled výsledků přijímacích zkoušek

-       test studijních předpokladů Scio pro 8. roč. – Na jakou školu mám

I/ červen

-       dokončit přehled o umístění všech žáků na střední školy

-       pomoc TU při zpracování efektivnosti individuálních vzdělávacích plánů

-       pomoc vyučujícím při vyhodnocení práce s mimořádně nadanými žáky

-       zhodnotit účinnost vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání

-       zhodnotit účinnost nového modelu realizace rodičovských schůzek (ve spolupráci s TU)

-       zpracovat zprávu o výchovném poradenství za školní rok 2005/2006

 

J/ v průběhu roku

-       účast na aktivech a pracovních seminářích organizovaných pro VP

-       exkurze pro žáky v rámci předmětu Volba povolání

-       realizace „Cesty za povoláním“ (v rámci třídnických hodin, druhé pololetí 8. roč. + první pololetí 9. roč.)

-       řešení aktuálních problémů s rodiči – e-mailová „horká linka“ nebo jednání ve škole

 

4.  Konzultační hodiny

Úterý 10.00-11.30 (po domluvě kdykoliv odpoledne)

 

12b. Minimální preventivní program primární prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže

 

Škola: ZŠ Prokopa Diviše Znojmo-Přímětice

Školní rok: 2005/2006

Garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence

 

1.  Úvod

Program vychází ze dvou základních dokumentů: „Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008“ (č.j. 10844/2005-24); „Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže“ (č.j. 14514/2000-51).

Cíle preventivního působení jsou zaměřeny do čtyř základních oblastí:

a)    výchova ke zdravému životnímu stylu

b)   rozvoj a podpora sociálních kompetencí

c)    posilování sebedůvěry, vytváření kladných životních postojů a hodnotových žebříčků

d)   rozvoj dovedností, které vedou k odmítání všech forem sebedestrukce, projevů agresivity a porušování zákona

Škola je zařazena do sítě projektu Světové zdravotnické organizace „Škol podporujících zdraví“. Cílem je vytvořit školu, která respektuje a podporuje zdraví všech lidí ve škole (dětí, učitelů, rodičů), podporuje zdraví lidí ve všech jeho složkách (tělesné, duševní, sociální a duchovní) a v rovnováze s prostředím přírodním a společenským. Také vytvářet optimální podmínky pro prevenci sociálně patologických jevů a stát se bezpečným místem pro efektivní vzdělávání.

Škola poskytuje rozšířené vyučování tělesné výchovy – sportovní třídy se zaměřením na volejbal. Nejenom v těchto třídách, ale i v ostatních jsou organizovány sportovní akce zaměřené na všestrannost, neboť sportovní činnost je výborná prevence. Dále je škola zapojena do „Komplexního programu primární prevence“ (KPPP) organizovaného v regionu Znojmo.

Na I. stupni je prevence prováděna pod heslem „Nenič své chytré tělo“, na II. stupni „Jak být sám sebou“.

Při primární prevenci je velký důraz kladen na třídnické hodiny (dobrý nástroj prevence). Důležitou součástí preventivního programu je také zapojení žáků do volnočasových aktivit.

Řešení problémů spojených s drogami je zpracováno v materiálu „Postup školy v případech souvisejících s drogami“.

 

2.  Aktivity pro žáky

                                                                                Termín                       Zodpovídá

A/ Aktivity ve vyučování

      konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz příloha č. 1

      konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin –viz příloha č. 2    celoročně                                                                            vyučující

 

B/ Aktivity mimo vyučování

      kurzy:

letní soustředění sportovních tříd                                září                            VOC, PAV

lyžařský výcvikový kurz (7. roč.)                               únor                           VOC

zimní soustředění sportovních tříd                              leden, březen             KAS, PAV

sportovně branný kurz (8.-9. roč.)                             květen                       OPR,VP,TU,vyuč. Tv

ozdravný pobyt v přírodě (2. – 5. roč.)                      květen-červen            TU

 

      sportovní akce (Š-školní, O-okresní):

malá kopaná (O)                                                       září                            KAS

stolní tenis (Š+O)                                                      říjen                           PAV

přehazovaná (Š+O)                                                  listopad, prosinec       PAV

florbal (Š)                                                                 prosinec                     KAS

volejbal – Vánoční turnaj (O)                                    prosinec                     VOC, PAV

čtyřboj „Půlení“ (Š)                                                   leden                         vyučující Tv

závod na rotopedech (Š)                                           leden                         PAV

pódiové skladby „Pohni kostrou“ (Š)                         březen                       SVO

tenis (Š)                                                                    květen                       VOC

volejbal (Š)                                                               květen                       SVO

atletický čtyřboj (O)                                                  květen                       KAS

„Netradiční“ olympiáda (Š)                                       červen                       vyučující Tv

beach volejbal (Š+O)                                                květen-srpen              ZEL, vyučující Tv

 

      další akce:

soutěže a olympiády                                                  celoročně                   garanti předmětů

zájmové kroužky                                                       říjen-květen               vedoucí kroužku

školní družina                                                            celoročně                   vychovatelky

exkurze                                                                     viz plán exkurzí          předsedové MS + PK

školní výlety                                                              červen                       TU

 

C/ Programy

      program „Zdravá škola“                                       celoročně                   všichni

      Komplexní program primární prevence:

Ajaxův zápisník (2. roč.)

Prevence zdraví (4. roč.)

Peer program,záškoláctví,šikana,týrání (6.roč.)

Drogy, trestná činnost, právní vědomí (8. roč.)           v průběhu roku          ŠMP

 

D/ Poradenská činnost

      konzultační hodiny                                                                Po-Pá v době vyuč.   ŠMP

      schránka důvěry                                                   září-červen                 ŠMP

 

E/ Další aktivity

      beseda s pracovníky hasičského záchranného sboru (3. roč.)

                                                                                říjen                           TU

      akce „Drogy? Na ty my nemáme čas“ (5.roč.)      květen                       ŠMP ve spolupráci

                                                                                                                  s ZŠ Vrbovec

      sociálně psychologický výcvik (7. roč.)                 leden-červen              ŠMP

      beseda s pracovníky mediační a probační služby (9. roč.)

                                                                                březen                       ŠMP

      preventivní činnost na třídnických hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému)                 celoročně TU, ŠMP

      projekt „Škola – zóna bez drog“ (monitoring výskytu drog ve školním prostředí)    celoročně         ŠMP

 

3.  Spolupráce s rodiči

A/ Aktivní spolupráce

      využívání schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky)         celoročně         ŠMP

      při výskytu nevhodného sociálního chování žáků zapojení rodičů do řešení

                                                                                celoročně                   ŠMP

      Vánoční strom                                                      prosinec                     všichni

      Přímětice Beach open 2006                                  květen-srpen              ZEL, vyučující Tv

      beseda pro rodiče s odborníkem na danou problematiku

                                                                                únor                           ŠMP

      konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“

                                                                                prosinec, duben         ŠMP

      konzultační hodiny                                                úterý 10.00-11.30     ŠMP

                                                                                (po domluvě kdykoliv odpoledne)

B/ Pasivní spolupráce

      komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty

                                                                                celoročně                   TU, ŠMP

      informování školské rady o strategii MPP             leden                         ŠMP

      písemná sdělení rodičům                                       podle potřeby            TU

 

4.  Spolupráce ve škole

A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)

B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování        září       ŠMP

C/ Pravidelná setkání s MS a PK                              viz plán schůzek         ŠMP

D/ Spolupráce s TU a činnost na třídnických hodinách

                                                                                celoročně                   TU, ŠMP

E/ Spolupráce se žákovským parlamentem                celoročně                   TU, ŠMP

F/  Průběžné vyhodnocování prevence na pedagogických radách

                                                                                viz plán ped.rad         ŠMP

G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence               dle nabídky

                                                                                vzd. institucí               ŠMP

     pozn. na základě evaluace a mapování situace ve škole se jeví jako nejpotřebnější modelový kurz projektu Školní program proti šikanování

H/ Pracovní seminář pro pedagogy „Práce třídního učitele, diagnostika tříd“

                                                                                listopad                      ŠMP

 

5.  Spolupráce s institucemi a organizacemi

A/ Metodik prevence PPP – pracovní semináře, konzultace

B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů

C/ Policie ČR – řešení problémů, přednášková činnost

D/ DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času

E/  ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, kontaktní centrum, mediační a probační služba, středisko výchovné péče

                                                                                celoročně                   ŠMP

 

 

Předmět

Forma

Rodinná výchova

Péče o zdraví, osobní hygiena, režim dne (6. – 9. roč.)

      kladný přístup k sobě, ke svému zdraví

      působení zaměřené na zdravý životní styl

Zdravá výživa (6. – 9. roč.)

      dovednost volby správného druhu stravy

Prevence zneužívání návykových látek (6. – 9. roč.)

      nebezpečí kouření tabáku

      negativní účinky alkoholu

      informování o specifických drogách (včetně těkavých látek a léčiv)

      potencionální důsledky experimentování s drogou (včetně oblasti zdraví, právního rizika, vlivu na rodinu)

      znalost školních předpisů týkajících se drog a jejich užívání

      znalost v oblasti práva v souvislosti s drogami

      jak se bránit reklamě

      jak odmítnout drogu

Osobní bezpečí (6. – 9. roč.)

      odolávání nejrůznějším projevům agresivity (např. šikanování)

      vypořádání se s předsudky (např. rasismus, xenofobie)

      poskytování informací o tom, kde hledat pomoc při vzniku problémů spojených s užíváním drog, při výskytu dalších sociálně patologických jevů

      poskytování pomoci druhým

Občanská výchova

Život ve společnosti (6. roč.)

      orientace v sociálních vztazích

      umění přijímat rozdíly mezi lidmi a skutečnost, že různí lidé jednají podle různých hodnot

      mezilidská komunikace

      uvědomování si důsledků svého jednání

Člověk jako osobnost (8. roč.)

      uvědomění si vlastních hodnot

      posilování sebedůvěry

      posilování komunikačních dovedností (např. jak řešit konflikty a jak se vyrovnávat s problémy)

      přijímání odpovědnosti za sebe a své chování

Člověk a citový život (8. roč.)

      efektivní ovládání svých emocí (zvládání jejich extrémní podoby, např. prudké návaly hněvu nebo výbuchy vzteku)

      umění reagovat na stres a účinně se bránit všem formám sebedestrukce

Člověk a právo (8. roč.)

      budování úcty k zákonu

      posilování právního vědomí

      znalost v oblasti práva v souvislosti s drogami

Životní perspektivy (9. roč.)

      základní optimistická životní orientace vůči tomu, co život přináší

      problémy náhražkových forem životních aktivit

      rozvíjení pozitivní seberealizace

 

lekce a vyučovací hodiny

specifické didaktické formy s využitím netradičních metod – práce ve skupinách, didaktické situační hry (např. zaměřené na procvičování způsobů chování v různých krizových situacích), peer programy, řízené a spontánní diskuse, využívání videoprogramů, besedy s odborníky

 

 

 

 

 

 

lekce a vyučovací hodiny

specifické didaktické formy s využitím netradičních metod – vyplňování osobního dotazníku, pozorování a sledování sebe sama, simulační hry, práce se základními právními dokumenty, diskuse, komunikační techniky (obhajovat vlastní názor a argumentovat, poslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí)


 

 

Preventivní témata jsou frekventována i v dalších předmětech, např.:

Český jazyk a literatura

      posilování komunikačních dovedností (např. jak reagovat na nejrůznější podněty, na kritiku, jak požádat jasně a vhodně o pomoc)

Přírodopis

      znalost stavby a fungování lidského těla

Výtvarná výchova

      kresby, koláže

      výroba plakátů a letáků

 

Ve všech předmětech vytváříme pozitivní sociální klima (nabídnutí žákům důvěryhodné a bezpečné prostředí, rozvíjení a zvyšování jejich sebevědomí, posilování schopnosti žáků umět se vyrovnat s neúspěchem).

 

Různé aspekty preventivního působení jsou mezipředmětově koordinovány.

 

III.

Zajištění provozu

 

Zástupce ředitele školy

Mario Zelený

Zastupuje ředitele školy v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu práce, provádí hospitace, pohovory s vyučujícími i žáky a jiné formy kontroly. Sleduje využívání materiálních prostředků,  ke své práci využívají výpočetní techniku a program Bakalář.

 

Školní družina

Ve čtyřech odděleních je zapsáno max. 100 žáků. Vychovatelky pracují podle ročního

a týdenního písemného plánu práce a zaznamenávají docházku zapsaných žáků. Provoz ŠD je podle požadavků rodičů: ráno  600 – 740 hod. a odpoledne 1135 – 1700hodin /Po-Čt/ Pá do 1600. Ranní příchod dětí do družiny je nejpozději do 730 hodin. Druhy činností: odpočinková

a rekreační, sportovní, dopravní, přírodovědná, pracovně-technická, vzdělávací a společensko--prospěšná.

ŠD zajišťuje zájmovou činnost v kroužcích, dbá na kulturu stolování, hygienické návyky, společenské chování, dodržování bezpečnostních  předpisů, spolupracuje s TU i rodiči

a pomáhá dětem při přípravě na vyučování. Zabezpečuje praxi žákyň SPgŠG Znojmo.

 

Výchovný poradce a metodik prevence

Jan Blaha

Konzultační hodiny: úterý 10,00-11.30 (pravidelně)

                                                                                  dále dle předchozí domluvy

 

Metodické sdružení pro I. stupeň

Vedoucí Marcela  Šalomounová

Svolá nejméně čtyřikrát ročně schůzku všech vyučujících, sestavuje plán činnosti, o jednání

a práci povede písemné záznamy. Hlavní úkol: seznamuje se s učebními plány základní školy, zajišťuje s garanty předmětů jejich úpravy a doplnění, koordinuje výběr nejvhodnějších učebnic, pomůcek a potřeb, závazný plán vycházek, ŠvP, exkurzí a jednodenních školních výletů, plán žákovských soutěží a olympiád, televizní a rozhlasové pořady pro žáky. Organizuje vzájemné hospitace, sleduje problematiku přetěžování žáků a přenášení povinností školy na rodiče. Zajišťuje prezentaci podnětných novinek a jejich zařazení do vyučování. Zajišťuje korektní výměnu informací o žácích, rodičích a rodinném prostředí. Konzultuje

s ředitelem školy vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Spolupracuje při pedagogické praxi studentů.

 

Předmětové komise

a)      společenských věd – vedoucí Jan Blaha

b)      přírodních věd – vedoucí Soňa Vykopalová

c)      tělesné výchovy a sportu – vedoucí Lenka Pavlíková

Důraz budou klást na nové poznatky a formy práce, na doplňování kabinetů a odborných učeben pomůckami, organizaci soutěží a olympiád, využívání pomůcek a zařízení školy. Budou doporučovat nákup učebnic, odborných příruček, knih a odborných časopisů, sledovat současnou úroveň jednotlivých vědních oborů. Budou navrhovat řediteli školy konkrétní vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Budou vybírat žáky na soutěže a olympiády. Spolupracují při pedagogické praxi studentů.

 

 

 

Schůzky rodičů – příloha č. 9

Na třídních schůzkách podávají rodiče  prostřednictvím třídních učitelů  dotazy, připomínky

a přání řediteli školy. Ve sportovních třídách projednávat specifickou problematiku

za přítomnosti vyučujících TV a trenérů.            

   

Zdravotně postižení žáci

a)   Seznam ZPŽ                                                                                           do 12. 9.           třídní učitelé

b)   Žádosti o uvolnění a omezení                                                                   do 30. 9.                      zákon. zástupci žáka

c)   Individuální plány pro integrované ZPŽ                                                     do 24.10.          p.uč. Blaha

d)   Kontrola individuální péče, proplácení                                                      pololetně                      ředitel školy,

                                                                                                                    zástupce ředitele

Všichni vyučující a zejména třídní učitelé budou soustavně sledovat každé zhoršení zdravotního stavu žáků a sociálních podmínek, evidovat a včas navrhovat rodičům i institucím opatření sledující pomoc těmto žákům. Třídní učitelé podávají informace v každé pedagogické radě.

 

Spolupráce s odborovou organizací

Ve škole je ustavena odborová organizace. Předsedkyně: Jaroslava Budňáková. Vedení školy bude postupovat v souladu s kolektivní smlouvou a jejími dodatky platnými pro tento školní rok a seznamovat všechny zaměstnance s oběžníky OROS dohodnutým způsobem. Všechny písemnosti OROS budou vyvěšovány na informační tabuli ve velké sborovně.

 

 

IV.

Hospodářské úkoly vedení školy

 

a)      Podklady pro sestavení rozpočtu Města Znojma - částka na spotřební materiál, seznam požadovaných  oprav a údržby a nákup drobného hmotného majetku

do 31.08. - plán                    ředitel školy

b)      Prosazování realizace projektu dostavby sportovního a relaxačního centra

na školním pozemku

dle potřeby                                      vedení školy

 

Hygiena a bezpečnost práce                                                    ředitel školy a pověření pracovníci

Bezpečnostní technik: Karel Oprchal

a)    Předepsaná školení zaměstnanců                                                                                     do 5. 9.

b)    Seznámení zaměstnanců s místem zvýšeného rizika                                                          do 5. 9.

 pro žáky, rozborem úrazovosti za minulý škol. rok

 a přijatými opatřeními

c)    Kontrola připravenosti školy                                                                                           do 5. 9.

d)   Seznámení zaměstnanců s vyhláškou o poskytování                                                          do 5. 9.

 ochranných pracovních oděvů a pomůcek a jejich praní

e)    Dovybavení zaměstnanců ochr. prac. oděvy                                                                     leden, červen, září   

f)     Vedení Knihy závad, zajišťování oprav, kontroly provedení                     průběžně

g)    Kontroly školy (zejména instalace plynu, vody, elektřiny                           průběžně

               a tělocvičen)            

 

h)    Udržování vyvěšených bezpečnostních předpisů, pracovních                    průběžně

        návodů a výstražných tabulí         

ch)  Objednávání předepsaných prohlídek a revizí                                           v předepsaných termínech

        ve spolupráci se zřizovatelem                                                                                                         

i)     Kontrola vybavení lékárniček                                                                              průběžně

j)     Kontrola evidence školních úrazů a jejich odškodnění                                          průběžně

k)    Rozbor úrazovosti, navrhování opatření řed. školy                                               leden, červen

l)           Kontrola plnění příkazů řed. školy (o elektrických                                               průběžně

       přenosných spotřebičích a prodlužovacích  šňůrách,

       o televizních přístrojích a hlášení závad).Vadné

       spotřebiče předat p.uč. K. Oprchalovi a R. Zoufalému

                                                                                                                     

Požární ochrana

Požární preventik: Rudolf Zoufalý

a)      Požární hlídka: Rudolf Zoufalý, Jaroslav Staněk

b)      Předepsaná školení zaměstnanců a zápis do pož. knihy                            do 5. 9.

c)      Udržování vyvěšených požárně-poplachových směrnic,                           průběžně

evakuačních plánů a značení nouzových východů

d)   Kontrola neporušenosti ručních hasicích přístrojů a hydrantů                     průběžně

e)   Kontrolní měření CO v kotelnách a zápis do pož. knihy                            měsíčně

f)   Provedení cvičného poplachu a evakuace školy                                        říjen, duben

      a zápis do požární knihy

g)   Kontrola dodržování zákazu používání rozdvojek,                                    průběžně

      soukromých el. spotřebičů a prodlužovacích šňůr

      a vytahování vidlic televizorů ze zásuvek po použití

 

Civilní ochrana

Skladník: Karel Oprchal

a)         Aktualizuje plán svolání pracovníků                                                     do 20. 10.

b)         Provede předepsané školení zaměstnanců                                           podle pokynu SHČ

c)          Zodpovídá za svěřený materiál a jeho nezávadné uložení,                    průběžně

d)         Provede předepsanou fyzickou inventuru skladovaného                       září, říjen

materiálu a likvidaci ve spolupráci se SHČ

d)      Podílí se na realizaci pokynu MŠMT k začlenění tematiky                         průběžně

ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacího

programu školy

 

Veřejně  prospěšná práce školy

a)   sběr druhotných surovin (papíru) -  denně, před vchodem hlavní budovy    průběžně

b)   péče o zelené plochy v okolí školy                                                            průběžně

c)   sběr pomerančové kůry – soutěž o nejlepší třídu a žáka                             říjen-duben

 

Spolupráce s institucemi

a)      ZŠ a MŠ - Mramotice - součást naší školy od 01.07.2004

b)      MŠ Znojmo – Přímětice I a II – podle uzavřených dohod

TJ Sokol Přímětice a VK Přímětice – užívání tělovýchovného areálu - žáci zdarma

b)   LŠÚ Znojmo – propůjčená učebna na hlavní školní budově, klavír LŠÚ pro potřeby školy

c)      Městská knihovna – dislokované pracoviště, integrovaná žákovská a učitelská knihovna

d)      DDM Znojmo – propůjčeny prostory pro zájmovou činnost

e)      firma Pavlík Pavlíková s.r.o.– provozování školní prodejny Zdravíčko

 

V.

Řízení školy, kontrolní činnost

 

a)      Porady vedení školy dle potřeby, minimálně 1x týdně

b)      Na nástěnkách ve sborovně jsou průběžně o úkolech a akcích informováni všichni zaměstnanci školy 

c)      Statistické údaje a podklady jsou shromažďovány na vyvěšených soupiskách ve sborovně hlavní školní budovy a zpracovávány počítačem

d)      Pedagogické a klasifikační rady, porady, schůzky sdružení rodičů řádné – viz příloha č. 9

e)      Školní výlety  a vlastivědné zájezdy od 21. 6. - 23. 6. 2006

f)        Činnost školy bude dokumentována a zaznamenávána v kronice školy doplněné souborem výstřižků z tisku, kartotékou popsaných fotografií a videotékou, 

 

Při kontrolní činnosti se bude vedení školy řídit plánem – příloha č. 8

 

                                                                                                                                                     Mgr. Daniel Kasan - ředitel školy