Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo – Přímětice 569
Plán práce
na školní rok 2005 – 2006
Plán byl projednán a schválen pedagogickou radou školy dne 12. září 2005.
I.
Hlavní úkoly ve vyučování
1. Škola je nenahraditelnou součástí národního života. Je tu pro děti, proto celá její práce musí přispívat k zajištění dobrého života žáka a celé společnosti v klimatu, kde převažuje tolerance, porozumění, spolupráce, odpovědnost a ohleduplnost, místo arogantního konzumního přístupu, bezohlednosti a agresivity, spojené s poklesem morálky, nedostatkem moudrosti, dobra, lásky, skromnosti, soucitu a pokory.
a) Dodržování pracovního řádu průběžně všichni zaměstnanci
b) Příprava rámcového vzděl. programu průběžně všichni zaměstnanci
c) Dodržování vnitřního řádu školy průběžně všichni
d) Kontroly a hospitace plán kontrol řed.školy a zástupce a dle potřeby
2. Rozvíjet všechny kladné morální hodnoty a demokratické principy. Humanizovat činnost školy – vztahy mezi žáky, učiteli a žáky i mezi učiteli. Podílet se na duchovní obnově národa. Zvýšenou pozornost věnovat českému jazyku i cizím jazykům – důraz na podporu kulturního a jazykového bohatství.
Výchova žáků k vlastenectví a národní hrdosti. Pokračování v dobrém odkazu dějin a tradicích. Dávat škole evropskou dimenzi - vzdělávat a kultivovat žáky jako budoucí občany Evropské unie.
a) Pedagogičtí pracovníci vzorem žákům
soustavně pedagogičtí pracovníci
b) Učení o Evropě, z Evropy a pro Evropu
soustavně pedagogičtí pracovníci
c) Činnost Školního parlamentu jako poradního orgánu ředitele školy měsíčně ředitel školy, zvolení poslanci
d) Návštěvy JMD na předplatné – I. a II. st.
průběžně p.uč. Jakubcová, p.uč. Bourková, třídní učitelé
e) Nadstandardní výuka Aj a Nj pomocí multimediálních jazykových programů,
konverzace v cizích jazycích jako volitelný předmět, zájmové kroužky Aj, Nj
celoročně vyučující cizích jazyků, ŠD
f) Plné využití dvou vybavených počítačových učeben, počítačové kroužky, Internetová rána, odpoledne, večery
celoročně zástupce ředitele, vedoucí kroužků, externí spolupracovníci
g) Umožnit ve škole činnost všem složkám, působícím výchovně na žáky - TJ Sokol,
LŠU, DDM, VK Přímětice
od 1. 10. ředitel školy, zástupce ředitele
h) Šířit znalosti o životě a díle P. Diviše
průběžně pedagogičtí pracovníci
i) Činnost rozhlasového kroužku - relace pro žáky
průběžně p.uč. Svobodová
j) Zajištění informovanosti rodičů:
- školní nástěnky průběžně zástupce ředitele
- na třídních schůzkách 3x ročně třídní učitelé
- e-mail rodičům – info dle zájmu vedení školy
k) Vydávání žákovského časopisu „Šroťák“ 7x ročně zástupce ředitele, redakční rada žáků
3. Zlepšování spolupráce a vztahů mezi vyučujícími, zajištění propojenosti učiva
v jednotlivých předmětech a ročnících včetně schválených dodatků uč. osnov.
a) Plány činnosti MS a PK
do 15. 9. vedoucí
b) Vypracování individuálních časových plánů učiva
do 12. 9. vyučující
c) Výběr nejvhodnějších garantů předmětů
do 2. 9. vedoucí MS a PK
d) Využití učiva k plnění všech metodických pokynů MŠMT, uvedení v časových
plánech učiva
do 12. 9. vyučující, garanti jednotlivých předmětů
e) Kontroly časových plánů
do 30. 9. garanti předmětů, zástupce ředitele
f) Kontroly plnění časových plánů
čtvrtletně ředitel školy, zástupce ředitele - i při hospitacích
4. Užívat efektivnější metody práce - vychovávat žáky k otevřenosti, demokratičnosti, individuální i skupinové tvořivosti a spolupráci, vyhledávání informací, tvorbě vlastních názorů a postojů, rozvíjení osobnosti žáků.
a) Humanizace všech složek školního života a podílení se na tvorbě šťastného dětství
průběžně zaměstnanci školy
b) Dodržování metod. pokynů MŠMT k prosazování rovnosti mužů a žen, zařazení do časových plánů učiva
průběžně vyučující, výchovný poradce
c) Sledování odborné literatury, přenášení podnětných novinek do praxe průběžně vedoucí MS a PK, garanti předmětů, vyučující
d) Sledování nabídky odbor. literatury a doporučení nákupu řed. školy průběžně průběžně vedoucí MS a PK, garanti předmětů
e) Nákup odborné literatury do učitelské knihovny
průběžně ředitel školy
f) Školní vzdělávání pedagogických pracovníků
porady ředitel školy
g) DVPP - přihlášky podle zájmu vyučujících na základě potřeb školy
do 12. 9. zástupce ředitele, pedagogičtí pracovníci
h) Plán soutěží a olympiád
do 12. 9. vedoucí MS a PK, zástupce ředitele
i) Plán exkurzí a školních výletů v souladu s výchovně vzdělávacími cíli
do 12. 9. vedoucí MS a PK, zástupce ředitele, ředitel školy
5. Usilovat o podporu zdraví, jako stavu tělesné, duševní a sociální pohody.
a) Dbát na správnou hygienu – tělesnou, duševní, sportovní
průběžně, zaměstnanci školy, žáci
b) Dodržování Pokynu ministra školství k omezení nebezpečí zneužívání
návykových látek č. j.: 16 227/96-22
průběžně, zaměstnanci školy, metodik prevence
c) Dodržování Metodického pokynu MŠMT k výchově proti projevům rasismu,
xenofobie a intolerance č. j.: 14 423/99-22
průběžně zaměstnanci školy
d) Příjímání okamžitých konkrétních výchovných opatření při zjištění přestupků
z b) a c) - projednání s rodiči, oznamování a spolupráce s PPP, Policií ČR, soudy a občanským sdružením HELP ME při Středisku výchovné péče pro děti průběžně ředitel školy, výchovný poradce,TU, mimořádné ped.rady
e) Věnovat zvýšenou péči zdravotně postiženým žákům
průběžně TU, vyučující
f) Integrovaným ZPŽ zajistit srovnatelné podmínky s ostatními žáky, individuální
učební plány, spolupráce s PPP a SPC
průběžně ředitel školy, výchovný poradce, p.uč.Plačková, TU, vyučující
g) Zajistit pro žáky 2.-5. a 8.-9. ročníku ozdravný pobyt a výuku v přírodě
průběžně ředitel školy, ved. předmětových komisí a TU
f) Sportovní výchova jako nepovinný předmět pro zájemce ze 4. a 5. tříd – příprava na vstup do sportovních tříd
průběžně vyučující
g) Citlivě a přiměřeně zvyšovat fyzickou zátěž žáků sportovních tříd
průběžně vyučující Tv, trenéři
h) Zimní lyžařský výcvik pro žáky 7. ročníku a další zájemce + sportovní třídy
průběžně vyučující Tv, trenéři
6. Připravovat žáky na dopad možných následků živelních pohrom a dalších mimořádných situací způsobených lidskou činností podle Pokynu MŠMT č. j.: 12 050/03-22
a) Rozvržení vhodného učiva do ročníků a předmětů, zařazení do časových plánů
do 12. 9. vyučující, garanti předmětů
b) Opakování hlavních vědomostí a praktických dovedností žáků při vycházkách a výletech – praktická cvičení v terénu
průběžně p. uč. Blaha, třídní učitelé
7. Co nejlépe připravit vycházející žáky k přijímacím zkouškám.
a) Sledování výsledků průběžné klasifikace a předepsaných písemných prací čtvrtletně vyučující, TU, vedení školy, rodiče
b) Zřízení kroužků matematiky a českého jazyka pro vycházející žáky
od 1.10. vedoucí kroužků
c) Hospitace v hlavních předmětech
plán kontrolní č. ředitel školy, zástupce ředitele
d) Informovat o požadavcích středních škol vycházející žáky i jejich rodiče
průběžně vyučující, výchovný poradce, Úřad práce, zástupci škol
e) Zúčastnit se se žáky 9. ročníku „Burzy škol“, se žáky 8. ročníku exkurze
v informačním a poradenském středisku ÚP
daný termín výchovný poradce, třídní učitelé
f) Týdenní intenzivní přípravný týden pro zájemce z řad žáků 9. ročníků
únor-březen ředitel školy, výchovný poradce, vyučující
II.
Organizace práce
1. Učební plány školy:
1.- 9. ročník: Základní škola, č.j. 16847/96-2, sportovní třídy VI.A, VII.A, VIII.A, IX.A:
Základní škola, č.j.16847/96-2–rozšířené vyučování tělesné výchovy,č.j.29738/96-22-50
Podle učebních osnov a vyučovacích standardů rozpracované učivo do tématických
a časových plánů, které jsou doplněny údaji o zařazení pokynů MŠMT.
2. Organizace školního roku 2005/2006 - příloha č. 1
3. Třídnictví, správcovství a funkce – příloha č. 2
4. Přehled volitelných a nepovinných předmětů – příloha č. 3
5. Školní družina, školní klub – oddělení a úvazky – příloha č. 4
6. Rozvrh hodin – příloha č. 5
7. Dozory nad žáky - příloha č. 6
8. Zájmová činnost žáků - příloha č. 7
9. Kontrolní činnost – příloha č. 8
10. Plán pedagogických rad a rodičovských schůzek – příloha č. 9
11. Akce školy - organizace, pořadatelství – příloha č.10
12a. Program výchovného poradenství
Škola: ZŠ Prokopa Diviše Znojmo-Přímětice
Školní rok: 2005/2006
Garant programu: Mgr. Jan Blaha, výchovný poradce
1. Úvod
Náplň práce výchovného poradce školy zahrnuje čtyři oblasti:
a) oblast poradenská – je pomocníkem ředitele školy při organizování výchovné práce se žáky; vyhledává žáky, u nichž psychický vývoj, chování a jednání vyžadují zvýšenou pozornost, doporučuje metody vzdělávacího a výchovného působení na tyto žáky, přitom úzce spolupracuje s odborníky; podává návrhy řešení konfliktních situací; je koordinátorem řešení problémů rodina-škola-žák; zajišťuje kariérové poradenství
b) oblast metodická a informační – metodická pomoc třídním učitelům; informační činnost rodičům
c) oblast spolupráce – s pedagogickými pracovníky; s rodiči; s institucemi (PPP, ÚP, Hospodářská komora…)
d) oblast dokumentace – plán práce; deník výchovného poradce; zápisy z jednání s rodiči; písemné zprávy o vyšetření žáků; přehled žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných; přehled vycházejících žáků; metodické materiály
2. Priority pro tento školní rok
A/ Zkvalitnit poskytování poradenských služeb
B/ Přijímat účinná opatření směřující k úspěšné integraci a inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
C/ Zavedení nového modelu realizace rodičovských schůzek
D/ Realizace výstupního hodnocení žáků 9. roč. (i žáků 5. a 7. roč., kteří se budou hlásit na víceleté gymnázium nebo konzervatoř)
3. Plán činností výchovného poradce
- vypracovat konkrétní tematický plán vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (spolupráce s MS a PK)
- obnovit kartotéky žáků podle nových seznamů tříd (list třídy)
- zpracovat seznam „Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní“
- zkontrolovat termíny vyšetření žáků s SPU, objednat nová vyšetření (spolupráce s TU)
- pomoc TU při zpracování individuálních vzdělávacích plánů
- umístit na panel Výchovné poradenství informace k volbě povolání (upozornit na něj žáky 9. roč.)
- třídní schůzky (zaměřit se na rodiče žáků 9. roč.)
B/ říjen
- dokončit práce na individuálních vzdělávacích plánech
- zpracovat tabulku „Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“
- uskutečnit poradu vyučujících – představení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných (spolupráce s TU)
- setkání s TU 9. roč. – problematika výstupního hodnocení žáků
- promluvit s žáky majícími problémy v chování (žákovské knížky, poznámky)
C/ listopad
- průzkum volby škol u vycházejících žáků
- čtvrtletní pedagogická rada
- účast vycházejících žáků na „burze škol“
D/ prosinec
- sledovat plnění individuálních vzdělávacích plánů
- konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“ (zaměřit se na rodiče žáků majících problémy)
- vyplnit s žáky 7. roč. dotazníky o volbě povolání (spolupráce s TU)
- pomoc TU 9. roč. při zpracování výstupního hodnocení žáků
E/ leden
- schůzka pro rodiče vycházejících žáků
- rozdat přihlášky vycházejícím žákům a zorganizovat jejich vyplnění
- realizace projektu Kalibro pro 9. roč. – Kolik toho umím
- pololetní pedagogická rada – práce s mimořádně nadanými žáky, prospěch a chování žáků majících problémy, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- zápis do 1. tříd
F/ únor
- zkontrolovat vyplnění přihlášek na střední školy
- přednáška odborníka pro rodiče
- „šrotící týden“ pro 9. roč. (speciální příprava na přijímací zkoušky)
G/ březen
- odevzdat vyplněné přihlášky na střední školy
- zveřejnit úspěchy nadaných žáků (např. olympiády, soutěže)
- přijímací zkoušky nanečisto (ve spolupráci se SŠ, využití testů Scio)
H/ duben
- čtvrtletní pedagogická rada
- návštěva žáků 8. roč. v informačním a poradenském středisku ÚP Znojmo
- konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“ (zaměřit se na rodiče žáků 8. roč.)
CH/ květen
- pomoc rodičům při podávání odvolání
- vypracovat přehled výsledků přijímacích zkoušek
- test studijních předpokladů Scio pro 8. roč. – Na jakou školu mám
I/ červen
- dokončit přehled o umístění všech žáků na střední školy
- pomoc TU při zpracování efektivnosti individuálních vzdělávacích plánů
- pomoc vyučujícím při vyhodnocení práce s mimořádně nadanými žáky
- zhodnotit účinnost vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání
- zhodnotit účinnost nového modelu realizace rodičovských schůzek (ve spolupráci s TU)
- zpracovat zprávu o výchovném poradenství za školní rok 2005/2006
J/ v průběhu roku
- účast na aktivech a pracovních seminářích organizovaných pro VP
- exkurze pro žáky v rámci předmětu Volba povolání
- realizace „Cesty za povoláním“ (v rámci třídnických hodin, druhé pololetí 8. roč. + první pololetí 9. roč.)
- řešení aktuálních problémů s rodiči – e-mailová „horká linka“ nebo jednání ve škole
4. Konzultační hodiny
Úterý 10.00-11.30 (po domluvě kdykoliv odpoledne)
12b. Minimální preventivní program primární prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
Škola: ZŠ Prokopa Diviše Znojmo-Přímětice
Školní rok: 2005/2006
Garant programu: Mgr. Jan Blaha, školní metodik prevence
1. Úvod
Program vychází ze dvou základních dokumentů: „Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008“ (č.j. 10844/2005-24); „Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže“ (č.j. 14514/2000-51).
Cíle preventivního působení jsou zaměřeny do čtyř základních oblastí:
a) výchova ke zdravému životnímu stylu
b) rozvoj a podpora sociálních kompetencí
c) posilování sebedůvěry, vytváření kladných životních postojů a hodnotových žebříčků
d) rozvoj dovedností, které vedou k odmítání všech forem sebedestrukce, projevů agresivity a porušování zákona
Škola je zařazena do sítě projektu Světové zdravotnické organizace „Škol podporujících zdraví“. Cílem je vytvořit školu, která respektuje a podporuje zdraví všech lidí ve škole (dětí, učitelů, rodičů), podporuje zdraví lidí ve všech jeho složkách (tělesné, duševní, sociální a duchovní) a v rovnováze s prostředím přírodním a společenským. Také vytvářet optimální podmínky pro prevenci sociálně patologických jevů a stát se bezpečným místem pro efektivní vzdělávání.
Škola poskytuje rozšířené vyučování tělesné výchovy – sportovní třídy se zaměřením na volejbal. Nejenom v těchto třídách, ale i v ostatních jsou organizovány sportovní akce zaměřené na všestrannost, neboť sportovní činnost je výborná prevence. Dále je škola zapojena do „Komplexního programu primární prevence“ (KPPP) organizovaného v regionu Znojmo.
Na I. stupni je prevence prováděna pod heslem „Nenič své chytré tělo“, na II. stupni „Jak být sám sebou“.
Při primární prevenci je velký důraz kladen na třídnické hodiny (dobrý nástroj prevence). Důležitou součástí preventivního programu je také zapojení žáků do volnočasových aktivit.
Řešení problémů spojených s drogami je zpracováno v materiálu „Postup školy v případech souvisejících s drogami“.
2. Aktivity pro žáky
– konkrétní témata uplatňovaná v jednotlivých předmětech – viz příloha č. 1
– konkretizace znalostí, dovedností a postojů podle jednotlivých věkových skupin –viz příloha č. 2 celoročně vyučující
– kurzy:
letní soustředění sportovních tříd září VOC, PAV
lyžařský výcvikový kurz (7. roč.) únor VOC
zimní soustředění sportovních tříd leden, březen KAS, PAV
sportovně branný kurz (8.-9. roč.) květen OPR,VP,TU,vyuč. Tv
ozdravný pobyt v přírodě (2. – 5. roč.) květen-červen TU
– sportovní akce (Š-školní, O-okresní):
malá kopaná (O) září KAS
stolní tenis (Š+O) říjen PAV
přehazovaná (Š+O) listopad, prosinec PAV
florbal (Š) prosinec KAS
volejbal – Vánoční turnaj (O) prosinec VOC, PAV
čtyřboj „Půlení“ (Š) leden vyučující Tv
závod na rotopedech (Š) leden PAV
pódiové skladby „Pohni kostrou“ (Š) březen SVO
tenis (Š) květen VOC
volejbal (Š) květen SVO
atletický čtyřboj (O) květen KAS
„Netradiční“ olympiáda (Š) červen vyučující Tv
beach volejbal (Š+O) květen-srpen ZEL, vyučující Tv
– další akce:
soutěže a olympiády celoročně garanti předmětů
zájmové kroužky říjen-květen vedoucí kroužku
školní družina celoročně vychovatelky
exkurze viz plán exkurzí předsedové MS + PK
školní výlety červen TU
– program „Zdravá škola“ celoročně všichni
– Komplexní program primární prevence:
Ajaxův zápisník (2. roč.)
Prevence zdraví (4. roč.)
Peer program,záškoláctví,šikana,týrání (6.roč.)
– konzultační hodiny Po-Pá v době vyuč. ŠMP
– schránka důvěry září-červen ŠMP
– beseda s pracovníky hasičského záchranného sboru (3. roč.)
říjen TU
– akce „Drogy? Na ty my nemáme čas“ (5.roč.) květen ŠMP ve spolupráci
s ZŠ Vrbovec
– sociálně psychologický výcvik (7. roč.) leden-červen ŠMP
– beseda s pracovníky mediační a probační služby (9. roč.)
březen ŠMP
– preventivní činnost na třídnických hodinách (práce se sociálním klimatem či atmosférou třídy, mapování vztahů v třídních kolektivech, otevřená komunikace s celou třídou o problému) celoročně TU, ŠMP
– projekt „Škola – zóna bez drog“ (monitoring výskytu drog ve školním prostředí) celoročně ŠMP
3. Spolupráce s rodiči
– využívání schopností a dovedností rodičů žáků v rámci mimoškolní činnosti (kroužky) celoročně ŠMP
– při výskytu nevhodného sociálního chování žáků zapojení rodičů do řešení
celoročně ŠMP
– Vánoční strom prosinec všichni
– Přímětice Beach open 2006 květen-srpen ZEL, vyučující Tv
– beseda pro rodiče s odborníkem na danou problematiku
únor ŠMP
– konzultace v rámci „Týdne otevřeného dialogu žáků, učitelů a rodičů“
prosinec, duben ŠMP
– konzultační hodiny úterý 10.00-11.30 ŠMP
(po domluvě kdykoliv odpoledne)
– komunikace prostřednictvím webových stránek školy a e-mailové pošty
celoročně TU, ŠMP
– informování školské rady o strategii MPP leden ŠMP
– písemná sdělení rodičům podle potřeby TU
4. Spolupráce ve škole
A/ Seznámení ředitele školy s programem (dohodnutí základních pravidel realizace programu)
B/ Seznámení pedagogických i nepedagogických pracovníků s programem a jejich zaangažování září ŠMP
C/ Pravidelná setkání s MS a PK viz plán schůzek ŠMP
D/ Spolupráce s TU a činnost na třídnických hodinách
celoročně TU, ŠMP
E/ Spolupráce se žákovským parlamentem celoročně TU, ŠMP
viz plán ped.rad ŠMP
G/ Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence dle nabídky
vzd. institucí ŠMP
pozn. na základě evaluace a mapování situace ve škole se jeví jako nejpotřebnější modelový kurz projektu Školní program proti šikanování
H/ Pracovní seminář pro pedagogy „Práce třídního učitele, diagnostika tříd“
listopad ŠMP
5. Spolupráce s institucemi a organizacemi
A/ Metodik prevence PPP – pracovní semináře, konzultace
B/ MěÚ (odbor sociálních věcí - OSPOD) – řešení sociálně patologických jevů
C/ Policie ČR – řešení problémů, přednášková činnost
D/ DDM, TJ Sokol, Junák – podporování aktivit dětí ve volném čase, zřizování jednotlivých zájmových útvarů dle aktuálního zájmu dětí, mapování struktury volného času
E/ ČČK, OHS, AT ordinace, lékař pro děti a dorost, kontaktní centrum, mediační a probační služba, středisko výchovné péče
Předmět |
Forma |
Rodinná výchova Péče o zdraví, osobní hygiena, režim dne (6. – 9. roč.) – kladný přístup k sobě, ke svému zdraví – působení zaměřené na zdravý životní styl Zdravá výživa (6. – 9. roč.) – dovednost volby správného druhu stravy Prevence zneužívání návykových látek (6. – 9. roč.) – nebezpečí kouření tabáku – negativní účinky alkoholu – informování o specifických drogách (včetně těkavých látek a léčiv) – potencionální důsledky experimentování s drogou (včetně oblasti zdraví, právního rizika, vlivu na rodinu) – znalost školních předpisů týkajících se drog a jejich užívání – znalost v oblasti práva v souvislosti s drogami – jak se bránit reklamě – jak odmítnout drogu Osobní bezpečí (6. – 9. roč.) – odolávání nejrůznějším projevům agresivity (např. šikanování) – vypořádání se s předsudky (např. rasismus, xenofobie) – poskytování informací o tom, kde hledat pomoc při vzniku problémů spojených s užíváním drog, při výskytu dalších sociálně patologických jevů – poskytování pomoci druhým Občanská výchova Život ve společnosti (6. roč.) – orientace v sociálních vztazích – umění přijímat rozdíly mezi lidmi a skutečnost, že různí lidé jednají podle různých hodnot – mezilidská komunikace – uvědomování si důsledků svého jednání Člověk jako osobnost (8. roč.) – uvědomění si vlastních hodnot – posilování sebedůvěry – posilování komunikačních dovedností (např. jak řešit konflikty a jak se vyrovnávat s problémy) – přijímání odpovědnosti za sebe a své chování Člověk a citový život (8. roč.) – efektivní ovládání svých emocí (zvládání jejich extrémní podoby, např. prudké návaly hněvu nebo výbuchy vzteku) – umění reagovat na stres a účinně se bránit všem formám sebedestrukce Člověk a právo (8. roč.) – budování úcty k zákonu – posilování právního vědomí – znalost v oblasti práva v souvislosti s drogami Životní perspektivy (9. roč.) – základní optimistická životní orientace vůči tomu, co život přináší – problémy náhražkových forem životních aktivit – rozvíjení pozitivní seberealizace |
lekce a vyučovací hodiny specifické didaktické formy s využitím netradičních metod – práce ve skupinách, didaktické situační hry (např. zaměřené na procvičování způsobů chování v různých krizových situacích), peer programy, řízené a spontánní diskuse, využívání videoprogramů, besedy s odborníky
lekce a vyučovací hodiny specifické didaktické formy s využitím netradičních metod – vyplňování osobního dotazníku, pozorování a sledování sebe sama, simulační hry, práce se základními právními dokumenty, diskuse, komunikační techniky (obhajovat vlastní názor a argumentovat, poslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí) |
Preventivní témata jsou frekventována i v dalších předmětech, např.:
– posilování komunikačních dovedností (např. jak reagovat na nejrůznější podněty, na kritiku, jak požádat jasně a vhodně o pomoc)
Přírodopis
– znalost stavby a fungování lidského těla
– kresby, koláže
– výroba plakátů a letáků
Různé aspekty preventivního působení jsou mezipředmětově koordinovány.
III.
Zajištění provozu
Zástupce ředitele školy
Mario Zelený
Zastupuje ředitele školy v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu práce, provádí hospitace, pohovory s vyučujícími i žáky a jiné formy kontroly. Sleduje využívání materiálních prostředků, ke své práci využívají výpočetní techniku a program Bakalář.
Školní družina
Ve čtyřech odděleních je zapsáno max. 100 žáků. Vychovatelky pracují podle ročního
a týdenního písemného plánu práce a zaznamenávají docházku zapsaných žáků. Provoz ŠD je podle požadavků rodičů: ráno 600 – 740 hod. a odpoledne 1135 – 1700hodin /Po-Čt/ Pá do 1600. Ranní příchod dětí do družiny je nejpozději do 730 hodin. Druhy činností: odpočinková
a rekreační, sportovní, dopravní, přírodovědná, pracovně-technická, vzdělávací a společensko--prospěšná.
ŠD zajišťuje zájmovou činnost v kroužcích, dbá na kulturu stolování, hygienické návyky, společenské chování, dodržování bezpečnostních předpisů, spolupracuje s TU i rodiči
a pomáhá dětem při přípravě na vyučování. Zabezpečuje praxi žákyň SPgŠG Znojmo.
Výchovný poradce a metodik prevence
Jan Blaha
Konzultační hodiny: úterý 10,00-11.30 (pravidelně)
dále dle předchozí domluvy
Metodické sdružení pro I. stupeň
Vedoucí Marcela Šalomounová
Svolá nejméně čtyřikrát ročně schůzku všech vyučujících, sestavuje plán činnosti, o jednání
a práci povede písemné záznamy. Hlavní úkol: seznamuje se s učebními plány základní školy, zajišťuje s garanty předmětů jejich úpravy a doplnění, koordinuje výběr nejvhodnějších učebnic, pomůcek a potřeb, závazný plán vycházek, ŠvP, exkurzí a jednodenních školních výletů, plán žákovských soutěží a olympiád, televizní a rozhlasové pořady pro žáky. Organizuje vzájemné hospitace, sleduje problematiku přetěžování žáků a přenášení povinností školy na rodiče. Zajišťuje prezentaci podnětných novinek a jejich zařazení do vyučování. Zajišťuje korektní výměnu informací o žácích, rodičích a rodinném prostředí. Konzultuje
s ředitelem školy vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Spolupracuje při pedagogické praxi studentů.
Předmětové komise
a) společenských věd – vedoucí Jan Blaha
b) přírodních věd – vedoucí Soňa Vykopalová
c) tělesné výchovy a sportu – vedoucí Lenka Pavlíková
Důraz budou klást na nové poznatky a formy práce, na doplňování kabinetů a odborných učeben pomůckami, organizaci soutěží a olympiád, využívání pomůcek a zařízení školy. Budou doporučovat nákup učebnic, odborných příruček, knih a odborných časopisů, sledovat současnou úroveň jednotlivých vědních oborů. Budou navrhovat řediteli školy konkrétní vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky. Budou vybírat žáky na soutěže a olympiády. Spolupracují při pedagogické praxi studentů.
Schůzky rodičů – příloha č. 9
Na třídních schůzkách podávají rodiče prostřednictvím třídních učitelů dotazy, připomínky
a přání řediteli školy. Ve sportovních třídách projednávat specifickou problematiku
za přítomnosti vyučujících TV a trenérů.
Zdravotně postižení žáci
a) Seznam ZPŽ do 12. 9. třídní učitelé
b) Žádosti o uvolnění a omezení do 30. 9. zákon. zástupci žáka
c) Individuální plány pro integrované ZPŽ do 24.10. p.uč. Blaha
d) Kontrola individuální péče, proplácení pololetně ředitel školy,
zástupce ředitele
Všichni vyučující a zejména třídní učitelé budou soustavně sledovat každé zhoršení zdravotního stavu žáků a sociálních podmínek, evidovat a včas navrhovat rodičům i institucím opatření sledující pomoc těmto žákům. Třídní učitelé podávají informace v každé pedagogické radě.
Spolupráce s odborovou organizací
Ve škole je ustavena odborová organizace. Předsedkyně: Jaroslava Budňáková. Vedení školy bude postupovat v souladu s kolektivní smlouvou a jejími dodatky platnými pro tento školní rok a seznamovat všechny zaměstnance s oběžníky OROS dohodnutým způsobem. Všechny písemnosti OROS budou vyvěšovány na informační tabuli ve velké sborovně.
IV.
Hospodářské úkoly vedení školy
a) Podklady pro sestavení rozpočtu Města Znojma - částka na spotřební materiál, seznam požadovaných oprav a údržby a nákup drobného hmotného majetku
do 31.08. - plán ředitel školy
b) Prosazování realizace projektu dostavby sportovního a relaxačního centra
na školním pozemku
dle potřeby vedení školy
Hygiena a bezpečnost práce ředitel školy a pověření pracovníci
Bezpečnostní technik: Karel Oprchal
a) Předepsaná školení zaměstnanců do 5. 9.
b) Seznámení zaměstnanců s místem zvýšeného rizika do 5. 9.
pro žáky, rozborem úrazovosti za minulý škol. rok
a přijatými opatřeními
c) Kontrola připravenosti školy do 5. 9.
d) Seznámení zaměstnanců s vyhláškou o poskytování do 5. 9.
ochranných pracovních oděvů a pomůcek a jejich praní
e) Dovybavení zaměstnanců ochr. prac. oděvy leden, červen, září
f) Vedení Knihy závad, zajišťování oprav, kontroly provedení průběžně
g) Kontroly školy (zejména instalace plynu, vody, elektřiny průběžně
a tělocvičen)
h) Udržování vyvěšených bezpečnostních předpisů, pracovních průběžně
návodů a výstražných tabulí
ch) Objednávání předepsaných prohlídek a revizí v předepsaných termínech
ve spolupráci se zřizovatelem
i) Kontrola vybavení lékárniček průběžně
j) Kontrola evidence školních úrazů a jejich odškodnění průběžně
k) Rozbor úrazovosti, navrhování opatření řed. školy leden, červen
l) Kontrola plnění příkazů řed. školy (o elektrických průběžně
přenosných spotřebičích a prodlužovacích šňůrách,
o televizních přístrojích a hlášení závad).Vadné
spotřebiče předat p.uč. K. Oprchalovi a R. Zoufalému
Požární ochrana
Požární preventik: Rudolf Zoufalý
a) Požární hlídka: Rudolf Zoufalý, Jaroslav Staněk
b) Předepsaná školení zaměstnanců a zápis do pož. knihy do 5. 9.
c) Udržování vyvěšených požárně-poplachových směrnic, průběžně
evakuačních plánů a značení nouzových východů
d) Kontrola neporušenosti ručních hasicích přístrojů a hydrantů průběžně
e) Kontrolní měření CO v kotelnách a zápis do pož. knihy měsíčně
f) Provedení cvičného poplachu a evakuace školy říjen, duben
a zápis do požární knihy
g) Kontrola dodržování zákazu používání rozdvojek, průběžně
soukromých el. spotřebičů a prodlužovacích šňůr
a vytahování vidlic televizorů ze zásuvek po použití
Civilní ochrana
Skladník: Karel Oprchal
a) Aktualizuje plán svolání pracovníků do 20. 10.
b) Provede předepsané školení zaměstnanců podle pokynu SHČ
c) Zodpovídá za svěřený materiál a jeho nezávadné uložení, průběžně
d) Provede předepsanou fyzickou inventuru skladovaného září, říjen
materiálu a likvidaci ve spolupráci se SHČ
d) Podílí se na realizaci pokynu MŠMT k začlenění tematiky průběžně
ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacího
programu školy
Veřejně prospěšná práce školy
a) sběr druhotných surovin (papíru) - denně, před vchodem hlavní budovy průběžně
b) péče o zelené plochy v okolí školy průběžně
c) sběr pomerančové kůry – soutěž o nejlepší třídu a žáka říjen-duben
Spolupráce s institucemi
a) ZŠ a MŠ - Mramotice - součást naší školy od 01.07.2004
b) MŠ Znojmo – Přímětice I a II – podle uzavřených dohod
TJ Sokol Přímětice a VK Přímětice – užívání tělovýchovného areálu - žáci zdarma
b) LŠÚ Znojmo – propůjčená učebna na hlavní školní budově, klavír LŠÚ pro potřeby školy
c) Městská knihovna – dislokované pracoviště, integrovaná žákovská a učitelská knihovna
d) DDM Znojmo – propůjčeny prostory pro zájmovou činnost
e) firma Pavlík Pavlíková s.r.o.– provozování školní prodejny Zdravíčko
V.
Řízení školy, kontrolní činnost
a) Porady vedení školy dle potřeby, minimálně 1x týdně
b) Na nástěnkách ve sborovně jsou průběžně o úkolech a akcích informováni všichni zaměstnanci školy
c) Statistické údaje a podklady jsou shromažďovány na vyvěšených soupiskách ve sborovně hlavní školní budovy a zpracovávány počítačem
d) Pedagogické a klasifikační rady, porady, schůzky sdružení rodičů řádné – viz příloha č. 9
e) Školní výlety a vlastivědné zájezdy od 21. 6. - 23. 6. 2006
f) Činnost školy bude dokumentována a zaznamenávána v kronice školy doplněné souborem výstřižků z tisku, kartotékou popsaných fotografií a videotékou,
Při kontrolní činnosti se bude vedení školy řídit plánem – příloha č. 8
Mgr. Daniel Kasan - ředitel školy