Komplexní inspekce

na naší škole

Inspekční  zpráva

 

 

Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo–Přímětice 569

 

669 04 Znojmo-Přímětice

 

Identifikátor školy: 600 127 826

 

Termín konání komplexní inspekce: 5. – 7. a 12. květen 2003

  

 

 

 

charakteristika školy

Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo–Přímětice 569 (dále jen ZŠ) je příspěvkovou organizací s právní subjektivitou. Jejím zřizovatelem je Město Znojmo, Obrokova 12, 669 22 Znojmo. Organizace sdružuje základní školu s kapacitou 870 žáků, školní družinu s kapacitou 220 žáků a školní jídelnu s kapacitou 700 jídel.

Ve školním roce 2002/2003 je ve škole zapsáno 538 žáků ve 24 třídách (první stupeň 11 tříd, druhý stupeň 13 tříd). Část výuky prvního stupně je realizována na odloučeném pracovišti Znojmo–Přímětice 348. Školní družina (dále jen ŠD) má 4 oddělení. K pravidelné docházce je zapsáno celkem 100 žáků (doloženo zápisními lístky), 6 žáků je přihlášeno k nepravidelné docházce.

Výuka je realizována dle vzdělávacího programu Základní škola č. j. 16 847/96-2. Na druhém stupni ZŠ ve třídách VI. A – IX. A se výuka řídí učebními dokumenty čj. 29 738/96-22-50 pro  rozšířenou výuku tělesné výchovy. 

 

Předmět inspekce

Předmětem inspekční činnosti bylo zjištění a zhodnocení:

1.                  personálních podmínek vzdělávání a výchovy v ZŠ a ŠD vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

2.                  materiálně-technických podmínek vzdělávání a výchovy v ZŠ a ŠD vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

3.                  průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy na prvním stupni ZŠ ve skupině předmětů český jazyk, německý a anglický jazyk, matematika, přírodověda, prvouka a pracovní činnosti vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

4.                  průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy na druhém stupni ZŠ v předmětech český jazyk a literatura, dějepis, anglický a německý jazyk, tělesná výchova, ve skupině předmětů občanská nauka, rodinná výchova a ve skupině předmětů matematika, chemie, fyzika, přírodopis, zeměpis, informatika vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

5.                  organizace a průběhu výchovně-vzdělávací činnosti školní družiny

V rámci komplexní inspekce byla provedena tematická inspekce zaměřená na vzdělávání cizinců.

 

hodnocení personálních podmínek vzdělávání a výchovy v ZŠ a ŠD vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

Hodnocení je vztaženo k předmětu inspekce. Kvalifikace pedagogických pracovníků je posuzována z hlediska vyhlášky o odborné a pedagogické způsobilosti. Stabilizovaný pedagogický sbor tvoří celkem 4 vychovatelky školní družiny a 33 učitelů (11 působí na prvním, 22 na druhém stupni ZŠ). V době inspekce byl zajištěn zástup za tři dlouhodobě nepřítomné učitele. Personální zajištění výuky je velmi dobré, neboť podmínky odborné a pedagogické způsobilosti splňují všechny vychovatelky ŠD, učitelky prvního stupně a většina pedagogů druhého stupně. Na druhém stupni nesplňuje podmínky pedagogické způsobilosti 6 vyučujících  (pro předměty matematika, fyzika, přírodopis, tělesná výchova, český jazyk a literatura, rodinná výchova) a jedna vyučující nesplňuje podmínky odborné způsobilosti pro výuku zeměpisu. Zastupující učitel nesplňuje podmínky odborné a pedagogické způsobilosti pro výuku předmětu informatika. Výchovný poradce splňuje kvalifikační předpoklady pro výkon funkce. Při přidělování úvazků ředitel školy zohledňuje dosažené a další vzdělání a zkušenosti učitelů.

Kvalitně zpracovaný roční plán vychází z reálných koncepčních záměrů, které se daří naplňovat. Dílčí plány zpracované pro jednotlivé úseky činnosti školy jsou aktualizovány podle potřeb školy. Plánování je systematické s účinnou zpětnou vazbou, kterou získává ředitel průběžnou kontrolou plnění úkolů a jejich vyhodnocováním na pedagogických radách. 

Ředitel školy vede pracovníky k týmové práci, motivuje je ke spoluúčasti na tvorbě školních dokumentů a umožňuje jim podílet se na plánování akcí školy. Přitom účelně využívá poradních a metodických orgánů. Na jednání pedagogických rad jsou řešeny otázky pedagogické i organizační, je diskutována problematika výchovného poradenství a prevence sociálně patologických jevů. Činnost metodických orgánů (metodického sdružení a předmětových komisí) je neformální, spočívá v řešení organizačních záležitostí, hodnocení výsledků vzdělávání a výchovy, kontrole plnění tematických plánů. V rámci předmětových komisí dávají učitelé podněty pro zlepšení materiálního vybavení a sledují jeho efektivní využití.

Při diferencovaném hodnocení pracovníků ředitel zohledňuje výsledky z kontrol a hospitací. Ty jsou realizovány podle plánu i operativně. Poznatky z kontrol a hospitací jsou s učiteli projednávány a vyhodnocovány na pedagogické radě. Důsledná kontrola vedení povinné dokumentace, využívání materiálního vybavení, dodržování dozorů, plnění úkolů z pedagogických rad a naplňování projektu Zdravá škola se projevila ve velmi dobré úrovni těchto oblastí. Méně účinná je kontrola práce učitelů s integrovanými žáky ve vyučovacím procesu na druhém stupni.

Kritéria pro odměňování zaměstnanců jsou konkrétní, snadno měřitelná, pracovníkům školy jsou známá a v praxi jsou uplatňována. Kvalitní a tvořivou práci učitelů, včasné plnění úkolů a vedení zájmových útvarů ředitel morálně i hmotně oceňuje. Prostřednictvím dotazníků vede pracovníky k sebehodnocení a získává i zpětnou vazbu v oblasti vedení lidí.

Ve škole panuje ovzduší otevřenosti, vztahy mezi vedením školy a zaměstnanci, mezi učiteli a žáky jsou vstřícné. Příkladná a účinná prevence sociálně patologických jevů a kvalitní výchovné poradenství přispívají spolu s pokojnou atmosférou školy k vytvoření příznivého sociálního prostředí. 

Další vzdělávání učitelů vychází z priorit a potřeb školy a zájmu pracovníků. Ti se vzdělávají v oblasti výpočetní techniky, cizích jazyků, práce s integrovanými žáky a žáky vyžadujícími zvláštní péči, prohlubují si dosažené vzdělání formou seminářů a vzdělávacích kurzů. Poznatky a zkušenosti ze seminářů přenášejí do předmětových komisí, což pozitivně ovlivňuje kvalitu výuky.

Jasná organizační struktura, účelné rozdělení kompetencí a pravomocí mezi vedoucí pracovníky a přesně stanovené pracovní náplně všem zaměstnancům zajišťují velmi dobrou organizaci provozu i výchovně-vzdělávací činnosti školy. Pro její plynulý chod byly vytvořeny vnitřní normy, směrnice a řády. „Vnitřní řád školy“ obsahuje potřebné pokyny směrem k učitelům i žákům. „Žákovský řád“ (výpis z vnitřního řádu školy) je pojat stručně, vzhledem k věku žáků srozumitelně, obsahuje práva a povinnosti žáků, pokyny pro docházku do školy, chování žáků, zacházení se školními pomůckami a majetkem školy i údaje o organizaci vyučování. Účinnou pomůckou pro učitele je klasifikační řád zpracovaný v souladu s právními předpisy. Jasně stanovená pravidla zajišťují objektivní klasifikaci a hodnocení prospěchu i chování žáků, pokyny pro konání písemných, ústních a komisionálních zkoušek zamezují přetěžování žáků. Z inspekčních zjištění vyplynulo, že převážná většina pedagogů stanovená pravidla akceptuje. Výuka je organizována dle rozvrhu hodin, který stejně jako délka přestávek respektuje právní předpis i psychohygienické zásady.

Vnitřní informační systém je velmi dobře zajištěn, využívá porady, plány, elektronickou poštu a četné vývěsky na chodbách školy a ve sborovně, které poskytují učitelům i žákům potřebné a aktuální informace. Zákonní zástupci jsou o chování a prospěchu svého dítěte informováni prokazatelně a včas. Zpětnou vazbu od pracovníků získává ředitel na pravidelných poradách, od žáků prostřednictvím žákovského parlamentu, od rodičů na jednání výboru sdružení rodičů a přátel Základní školy. O činnosti školy vypovídá výroční zpráva, která obsahuje údaje požadované právním předpisem a je využitelná k sebeevaluaci školy. Ta je otevřena veřejnosti, účelně využívá dne otevřených dveří, školního časopisu Šroťák a denně aktualizovaných internetových stránek. Historie i současnost školy je dokumentována a zaznamenávána v kronice doplněné souborem výstřižků z tisku, fotografiemi a videotékou.

Personální podmínky vzdělávání a výchovy mají vzhledem ke schváleným učebním dokumentům a všem sledovaným jevům velmi dobrou úroveň.

 

 

hodnocení materiálně-technických podmínek vzdělávání a výchovy v ZŠ a ŠD vzhledem ke schváleným učebním dokumentům

V současné době škola využívá dva objekty (hlavní budova Znojmo-Přímětice 569 a odloučené pracoviště školy Znojmo-Přímětice 348). V hlavní budově je umístěna školní družina,  soustředěna výuka žáků 2. stupně a převážná část výuky 1. stupně. Na odloučeném pracovišti, kde jsou do konce školního roku umístěny pouze tři třídy prvního stupně, je učební prostředí stísněné, nepodnětné a pro výuku pouze vyhovující. Počet kmenových učeben (21) vzhledem k počtu žáků není v současné době optimální, některé odborné učebny jsou využívány i jako kmenové, což poněkud komplikuje organizaci vyučování. Odborné učebny pro výuku přírodovědných předmětů (3), cizích jazyků (2), informatiky (2), hudební výchovy (1), výtvarné výchovy (1) a pracovních činností jsou funkčně vybaveny. Jejich efektivní využívání  pozitivně ovlivňuje kvalitu vzdělávání žáků ve všech předmětech.

Školní družina má v hlavní budově vyčleněny samostatné místnosti - herny i kmenové učebny. Prostředí je přizpůsobeno všem činnostem a potřebám výchovně-vzdělávací práce. Každé oddělení je vybaveno hrami, pomůckami, drobným materiálem k rukodělným činnostem a příruční knihovnou. Školní družina není vybavena výpočetní technikou, ta však je vychovatelkám a žákům dostupná. Žáci využívají k pohybovým aktivitám především školní hřiště a tělocvičny.

V blízkosti hlavní budovy se nachází rozsáhlý sportovní areál, který zahrnuje komplex hřišť  (pro fotbal, košíkovou, volejbal, tři antukové kurty). Zázemí pro atletické disciplíny je vzhledem k prašnému povrhu na nižší úrovni. Pro výuku tělesné výchovy, zájmové aktivity a pro celkový zdravý a harmonický tělesný rozvoj žáků slouží kromě venkovního sportovního areálu dvě velmi dobře vybavené tělocvičny a cvičebna s tělovýchovným posilovacím nářadím. V loňském školním roce byla ve spolupráci školy se zřizovatelem uskutečněna řada rekonstrukcí a oprav (rekonstrukce kotelny, oprava střechy, ventilace v tělocvičně, žaluzií v celé škole).

Světlé, vzhledem k počtu žáků dostatečně prostorné učebny vytvářejí podnětné učební prostředí. Žáci prvního stupně mají v některých třídách tzv. herny (samostatný prostor s prosklenou částí zadní stěny), k odpočinku a relaxaci mohou využívat při hezkém počasí terasy. Interiéry školy jsou prostorné, světlé a vkusně vyzdobené žákovskými výtvory a nástěnkami. Na prostorných chodbách jsou žákům k dispozici stoly na stolní tenis, které jsou využívány k relaxaci o přestávkách. Při vchodu do hlavní budovy se nachází školní prodejna „Zdravíčko“, kde si žáci i zaměstnanci mohou zakoupit svačiny a nápoje. Pitný režim žáků i pracovníků školy zabezpečují fontánky rozmístěné na chodbách a nápojový automat. Na vchodový areál navazují žákovské šatny. V přízemí hlavní budovy, které je s ohledem na integrované žáky bezbariérové, se nachází školní jídelna, kde se stravují žáci i zaměstnanci školy. Celý komplex školy vytváří moderní, estetické a funkční prostředí. Prostředí a prostory využívané pro vzdělávání a výchovu žáků odpovídají zásadám bezpečnosti a ochrany zdraví žáků.

Vybavení školy učebnicemi, pomůckami, odbornou literaturou, obrazovými a doplňkovými materiály pro většinu hospitovaných předmětů je velmi dobré. Pro výpočetní techniku je materiální vybavení vynikající a včetně internetu je efektivně využíváno jak ve výuce, tak při zájmových aktivitách. V mnoha předmětech učitelé využívají multimediální a výukové programy. V některých učebnách je umístěn televizor a video, žáci a učitelky na prvním a částečně na druhém stupni mají ve třídách k dispozici radiomagnetofon. K výuce používají žáci základní školní potřeby a schválené učebnice. Didaktická technika je dostupná, ale ve výuce se využívala jen zřídka.

Využívání materiálně-technických podmínek je věnována adekvátní pozornost jak ze strany vedení školy, tak v rámci předmětových komisí. Účinná kontrola má dobrý vliv na zvyšování kvality výuky.

Materiálně-technické podmínky školy umožňují efektivní realizaci vzdělávacího programu, pozitivně ovlivňují kvalitu průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy a mají celkově velmi dobrou úroveň.

 

hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy v základní  škole

Realizace vzdělávacích programů

Realizovaný vzdělávací program je v souladu se zařazením do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení.

Výuka probíhá podle učebních plánů a učebních osnov realizovaného vzdělávacího programu.

Povinná dokumentace školy je vedena příkladně a průkazným způsobem zachycuje průběh vzdělávání.

Kontrola průběhu a výsledků vzdělávání a výchovy, plnění učebního plánu a učebních osnov je prováděna průběžně jak vedením školy, tak v metodickém sdružení a předmětových komisích. Systém kontroly je účinný.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v předmětech český jazyk, anglický jazyk, německý jazyk, matematika, prvouka, přírodověda, pracovní činnosti na 1. stupni základní školy

Skutečnost, že všechny učitelky splňují podmínky odborné a pedagogické způsobilosti, pozitivně ovlivnila kvalitu výuky ve všech sledovaných hodinách.

Žáci byli vhodně a účinně motivováni v úvodu i v průběhu výuky. Učitelky si ověřovaly, zda  probírané učivo pochopili, za snahu je chválily a povzbuzovaly. Adresné a pozitivní hodnocení mělo vliv na jejich aktivitu i zájem o předmět. Klasifikace byla zdůvodněna a odpovídala výkonu žáka. Pouze ojediněle byli žáci zapojeni do hodnocení výkonu spolužáka a zároveň vedeni k sebehodnocení. V závěru hodin jen menší část vyučujících spolu s žáky probírané učivo shrnula, zhodnocení práce žáků někdy zůstalo z časových důvodů opomenuto.

Plánování výuky vychází z časově tematických plánů zpracovaných v souladu s osnovami předmětu. Bezprostřední příprava učitelek na výuku byla pečlivá a promyšlená včetně stanovených výukových cílů. Ty vycházely ze znalostí a dovedností žáků a zohledňovaly aktuální složení třídy.

Metody a formy práce (tradiční i tvůrčí), které učitelky zvolily, byly účinné. Frontální výuka byla doplňována skupinovou prací, prací ve dvojicích, dramatizací či hrami, které žáky aktivizovaly. V průběhu výuky většina vyučujících věnovala pozornost žákům integrovaným a žákům se specifickými vývojovými poruchami učení. Diferenciace a individuální přístup k nim vypovídal o tom, že učitelé jsou o schopnostech žáků dobře informováni. V cizích jazycích byla výuka vedena převážně v mateřském jazyce, cizojazyčné pokyny učitelky zařazovaly v menší míře. V průběhu sledované výuky byli žáci vedeni k upevňování získaných vědomostí, k dovednostem aplikovat dřívější i nově získané vědomosti při řešení zadaných úkolů. Vyučovací čas byl převážně využit efektivně a ve prospěch aktivního učení žáků.

Výuka probíhala v kmenových třídách, jejichž podnětnost a estetická úroveň byla převážně  velmi dobrá. Ve většině tříd chyběl relaxační koutek s kobercem, činnosti mimo lavici byly  prováděny na zemi před tabulí. Někteří vyučující využívají k relaxaci žáků venkovních prostor – terasy. Dostatek pomůcek, různé knížky, encyklopedie, obrázky, kartičky přispěly k názornosti výuky. Z didaktické techniky učitelky použily pouze radiomagnetofon při výuce cizích jazyků. V hodinách žáci pracovali se schválenými učebnicemi, pracovními sešity a nakopírovanými pracovními materiály.

Učitelky dbaly na pitný režim a relaxaci, kterou vhodně do výuky zařazovaly a oživily hrou na harmoniku a elektronické varhany. Tempo výuky a členění hodiny zohledňovalo věk žáků.

Velmi pěkný vztah mezi učitelkami a žáky, trpělivý a vlídný přístup k nim vytvářely příjemnou pracovní atmosféru. Vzájemná komunikace měla jasná pravidla, která byla respektována. Učitelky věnovaly pozornost rozvíjení řečových dovedností žáků, při práci ve skupinkách se žáci učili vzájemnému respektu, spolupracovat a navzájem si pomáhat. Předností a společným rysem výuky byl její výchovný efekt z hlediska osobnostního rozvoje žáků.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy měly ve sledovaných předmětech na 1. stupni základní školy velmi dobrou úroveň.

 

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v předmětech český jazyk a literatura (ČJL) a dějepis (DEJ) na 2. stupni základní školy

Výuku daných předmětů zajišťují aprobovaní učitelé, což příznivě ovlivnilo kvalitu sledovaných hodin jak po stránce obsahové, tak organizační.

Cílená vstupní motivace se vyskytla pouze ojediněle, v průběhu hodin byli žáci motivováni velmi pěkně zajímavými příklady, povzbuzováním, pochvalou. Při klasifikovaném zkoušení byla známka vždy zdůvodněna. K sebehodnocení žáci vedeni nebyli, vzájemné hodnocení, k němuž dostali příležitost, bylo spíše formální. Závěrečné shrnutí se vyskytlo jen v některých hodinách, ostatní končily se zvoněním. Chyběla tak zpětná vazba pro učitele (o míře pochopení učiva žáky) i pro žáky (o úspěšnosti jejich práce v hodině).

Výuka probíhala podle tematických plánů, které zajišťují jak proporcionalitu všech složek předmětu, tak návaznost učiva mezi ročníky. Tematické plány do ČJL jsou v části literární zpracovány podle čítanek, neuvádějí explicitně pojmy uvedené v osnovách, což ztěžuje vedení školy kontrolu jejich plnění. Učitelé byli na výuku vždy dobře připraveni, pečlivě promýšleli obsah učiva i organizaci hodin, připravovali pomůcky a pracovní materiály pro žáky. Cíle v oblasti poznávací byly přiměřené věku žáků, jen výjimečně však zohledňovaly rozvoj jejich dovedností.

Po stránce organizační převládala výuka frontální, která byla doplňována prací ve dvojicích, diferencovanými úkoly a činnostmi podporujícími aktivní zapojení žáků. Ti se částečně podíleli na vyvozování nových poznatků a byli vedeni k hledání souvislostí mezi jevy. Pouze ojediněle byla hodina založena na výkladu učitele a následném diktování zápisu do sešitu. Žáci tak jen pasivně přijímali informace a neměli možnost se aktivně zapojit. Málo pozornosti bylo věnováno individuální práci s integrovanými žáky.

Sledované hodiny probíhaly v prostorných, světlých kmenových třídách, které splňují psychohygienické požadavky. S výjimkou jedné učebny, jejíž výzdoba je zaměřena na výuku dějepisu, jsou však poměrně chudě vyzdobené a z hlediska vyučovaných předmětů málo podnětné. V hodinách, v nichž se střídaly činnosti, se vcelku dařilo předcházet projevům únavy a nepozornosti, i když záměrná relaxace zařazena nebyla.

Žáci jsou vybaveni vhodnými učebnicemi a žákovskými atlasy, s nimiž ve většině hodin také pracovali. Kromě toho učitelé přinášeli množství doplňkových materiálů. V hodinách dějepisu byly využívány nástěnné mapy, knižní publikace, v ČJL byla zařazena zvuková nahrávka a účelně využity pracovní listy.

Svým klidným, vstřícným přístupem vytvářeli vyučující příznivé pracovní prostředí. Žáci byli většinou vedeni k souvislému vyjádření, k uplatnění vlastních názorů, ne vždy toho však dokázali využít. Komunikace probíhala převážně mezi učitelem a žáky, vzájemná komunikace mezi žáky se vyskytla jen při práci ve dvojicích. Jazykové projevy učitelů byly převážně  kultivované, pouze ojediněle do nich pronikly nespisovné prvky. Ty se objevovaly, často bez korekce, i v projevech žáků.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v českém jazyce a literatuře a v dějepise byly celkově velmi dobré.

 

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v cizích jazycích na 2. stupni základní školy

Všechny 4 vyučující svým vzděláním splňují podmínky odborné a pedagogické způsobilosti vzhledem k příslušné vyhlášce, avšak cizí jazyk má v aprobaci pouze jedna z nich. Tato skutečnost neměla negativní vliv na kvalitu sledované výuky, poněvadž učitelky se zúčastňují vzdělávacích akcí a získané poznatky úspěšně uplatňují ve výuce.    

Nevýrazná vstupní motivace spočívala většinou ve sdělení tématu, v některých hodinách byla zcela opomenuta. Účinněji byla uplatňována motivace v průběhu hodin. Často využívaným motivačním stimulem byla pochvala. Znalosti a dovednosti žáků byly průběžně prověřovány formou frontálního opakování, v některých hodinách byly velmi efektivně k tomuto účelu využity počítačové programy. Klasifikace byla realizována zřídka. K sebekontrole, sebehodnocení či k hodnocení práce ostatních žáci většinou vedeni nebyli. V závěru jednotlivých hodin učitelky neprováděly hodnocení výkonu žáků ani analýzu častých chyb.

Učitelky rozpracovaly učební osnovy do tematických plánů, které zajišťují kontinuitu výuky mezi jednotlivými ročníky a zabraňují obsahové duplicitě učiva. Škola nabízí nepovinný předmět jazyková výchova pro žáky 3. ročníku a od 7. ročníku mají žáci školy možnost zdokonalovat své jazykové dovednosti ve volitelných předmětech konverzace v anglickém jazyce a konverzace v německém jazyce. Bezprostřední příprava vyučujících byla pečlivá a zodpovědná. Stanovené výukové cíle byly většinou reálné a srozumitelné. Ojediněle jejich nepřesná formulace ztěžovala kontrolu míry jejich naplnění v průběhu i v závěru hodiny. 

Převážná část výuky byla velmi dobře promyšlena zejména po stránce metodické. Učitelky většinou využívaly rozmanitých forem a metod práce, efektivně zadávaly samostatnou práci, v menší míře zařazovaly i práci ve dvojicích. Zastoupení aktivních a pasivních činností žáků bylo vyvážené. Většina hodin byla zaměřena na gramatické a lexikální zvládnutí učiva, menší pozornost byla věnována používání jazyka v běžných situacích každodenního života.  Individuální vzdělávací potřeby jednotlivců byly respektovány. Převážná část sledované výuky byla příliš výrazně propojena s mateřským jazykem, což poněkud narušovalo cizojazyčnou atmosféru ve třídě. Žáci velmi dobře zvládali základní gramatická pravidla, která uměli aplikovat v jednoduchých příkladových větách. Bez větších obtíží plnili úkoly spojené s poslechem autentických textů. Výrazně menší zběhlost prokazovali při praktickém používání jazyka a při vyjadřování vlastních názorů.

Výukové prostory, členění hodin i tempo výuky většinou odpovídaly psychohygienickým požadavkům. Učitelky dbaly na větrání tříd, zařazovaly relaxační aktivity a většinou dostatečně často střídaly metody a formy práce, čímž předcházely únavě a nepozornosti žáků. V menší části hospitovaných hodin žáci v důsledku poněkud stereotypního stylu práce ztráceli zájem o probírané učivo, nebyli soustředění a efektivita vyučovacího procesu byla na nižší úrovni.  

Hodiny anglického i německého jazyka převážně probíhaly v odborných učebnách, jejichž vynikající vybavení (soustava sluchátek propojených na řídící panel učitele s výstupy na počítač a videoprojekci, audio a videotechnika) bylo efektivně využíváno. Učební prostředí bylo z hlediska výuky cizích jazyků podnětné. Učitelky v hodinách často zařazovaly poslech autentických textů, k podpoře názornosti učiva využívaly učebnic, počítačových programů, obrazových a nakopírovaných materiálů a v jedné hodině videonahrávky. Vynikající materiální podpora výuky výrazně podporovala zájem žáků o probírané učivo.

Dohodnutá pravidla jednání a komunikace byla ve všech hospitovaných hodinách učitelkami i žáky respektována. Výuka probíhala v klidné pracovní atmosféře, žáci se chovali slušně a ukázněně. Komunikace mezi učitelkami a žáky spočívala převážně v otázkách kladených žákům a jejich stručných odpovědích. Rozvoji komunikativních dovedností žáků byla věnována malá pozornost, stejně jako komunikaci a interakci mezi žáky navzájem.      

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v cizích jazycích byly celkově na velmi dobré úrovni.

 

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy ve skupině předmětů matematika, informatika, chemie, fyzika, přírodopis, zeměpis na 2. stupni základní školy

Hospitace se uskutečnily u 9 učitelů, z nichž 3 nemají požadovanou pedagogickou způsobilost. Jedna vyučující nemá odbornou způsobilost pro výuku zeměpisu. Předmět informatika vyučuje zastupující učitel bez odborné a pedagogické způsobilosti, což se částečně projevilo v metodickém vedení výuky. Absence odborné či pedagogické způsobilosti v ostatních případech sledovanou výuku téměř neovlivnila, pozitivní dopad měl zájem učitelů o předmět a jejich praktické zkušenosti. 

I přes nevýraznou vstupní motivaci se v průběhu výuky dařilo žáky zaujmout zajímavými pokusy, na nichž se mohli sami podílet, netradičními, relaxačními a soutěžními úlohami, žákovskými referáty, aktualitami z regionu. Znalosti a dovednosti žáků učitelé ověřovali individuálním a orientačním zkoušením i kontrolními testy. Nevyžadovali pouhé encyklopedické znalosti, ale většina z nich hodnotila schopnost žáků učivo aplikovat. To bylo vždy procvičováno i probíráno ve vzájemných souvislostech a mezipředmětových vztazích s důrazem na jeho praktické využití. Klasifikace znalostí žáků byla objektivní, ne vždy ji učitelé zdůvodnili a výkon žáka slovně ohodnotili. V části hodin matematiky, informatiky, fyziky vedli učitelé žáky k sebehodnocení a vzájemnému hodnocení výkonu spolužáka. 

Při přípravě a volbě témat učitelé vycházeli z časově tematických plánů, které respektovaly osnovy daného předmětu. Laboratorní práce nejsou v některých přírodovědných předmětech systematicky plánovány a v důsledku toho jsou v menší míře realizovány bez návaznosti na probrané učivo až v závěru roku. Učitelé se na výuku připravovali pečlivě po stránce materiální, stanovené výukové cíle vždy respektovaly aktuální složení třídy. Zřídka však zohledňovaly znalosti a dovednosti žáků, spíše byly stanoveny s ohledem na činnost učitele.

Organizace výuky vždy vedla k naplnění stanoveného cíle, avšak v závěru většiny hodin chyběla zpětná vazba, shrnutí učiva a zhodnocení hodiny. Učitelé rozvíjeli logické myšlení žáků vhodně volenými praktickými příklady a úlohami, kladli důraz na reálnost výsledku. Žáci prokázali dobré znalosti i dovednosti. Uměli poznatky aplikovat v problémových úlohách i modelových situacích denního života, orientovat se ve fyzikálních a matematických vztazích a účelně je využívat při řešení úloh, ti schopnější dokázali tvořit hypotézy. Pracovali s mapou a atlasy, poznávali přírodniny a zařazovali je do systému. Orientovali se v chemickém názvosloví, které uměli využívat. Zvládali základní uživatelskou práci s počítačem, byli vedeni k vyhledávání informací na internetu. Výklad učitelů byl vždy srozumitelný, názorný, odborně a věcně správný. Většinou byl veden za spoluúčasti žáků s využitím metody kladení otázek pro získání zpětné vazby o pochopení učiva. Ta byla méně účinná v těch případech, kdy byly otázky kladeny neadresně. Frontální výuka byla vhodně doplňována samostatnou i skupinovou prací žáků. Srozumitelná a jasná pravidla umožňovala žákům plnit úkoly ve vymezeném čase, učitelé poskytovali v případě potřeby radu a pomoc. Tempo výuky v matematice a informatice a individuální přístup k žákům zohledňovaly jejich vzdělávací schopnosti a potřeby. V některých hodinách bylo málo pozornosti věnováno individuální práci s integrovanými žáky, zejména diktování učiva bez využití pomocných textů bylo pro tyto žáky náročné.

Velmi dobrá materiální podpora výuky pozitivně ovlivnila její kvalitu ve všech předmětech. Učitelé využívali pomůcky, modely, obrazový materiál, nástěnné mapy a atlasy, přírodniny, výukový počítačový program. Výuka byla převážně realizována v odborných, pro dané předměty účelně vybavených učebnách, které vytvářely podnětné a motivující prostředí. Učitelé si připravili pomocné materiály, které vhodně využili k opakování při práci ve skupinách. V menší míře byly využívány učebnice, audiovizuální technika jen ojediněle.

Psychohygienické podmínky výuky byly velmi dobré v hodinách, kde vyučující střídáním  činností reagovali na pokles pozornosti žáků. Jen v menší části hodin převažovaly verbální aktivity učitele bez zařazení relaxačních aktivit.

Nestresující atmosféra všech hodin vypovídala o vzájemně pozitivních vztazích mezi učiteli a žáky. Žáci měli prostor pro vyjádření svého názoru a většinou jej využívali, neostýchali se ptát, o problému diskutovat. Učitelé podporovali rozvoj komunikativních dovedností žáků, vždy dbali na správné a odborné vyjadřování. Jen ojediněle byly využity kooperativní formy učení, kdy měli žáci možnost plánovat svoji práci, pracovat v týmu, navzájem se tolerovat a spolupracovat.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy ve sledované skupině předmětů byly na velmi dobré úrovni.

 

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v předmětech výchovného zaměření (občanská výchova, rodinná výchova)

Oběma předmětům vyučují učitelé, kteří splňují podmínky odborné a pedagogické způsobilosti. I když nikdo z nich není pro výuku rodinné výchovy aprobován, neměla tato skutečnost negativní vliv na kvalitu sledovaných hodin.

Třebaže vstupní motivace nebyla nijak výrazná, žáci byli dostatečně motivováni vnitřně, neboť probíraná témata je zajímala. Učitelé jejich zájem podporovali i v průběhu hodin uváděním příkladů z praxe, navazováním na jejich vlastní zkušenosti, výběrem vhodných činností, povzbuzováním a pochvalou. Zejména pozitivní hodnocení podporovalo aktivitu žáků a jejich úsilí při získávání nových poznatků.

Občanské výchově vyučuje v celé škole jediný vyučující, který zároveň plní funkci výchovného poradce. To se významně projevilo v účelnosti plánování, které zajišťuje návaznost mezi ročníky, v promyšleném zařazování aktuálních témat i v celkovém výchovném působení vyučovacích hodin. Naopak v rodinné výchově bylo zjištěno částečné překrývání obsahu jednotlivých tematických celků v různých ročnících. Příprava učitelů na vyučování byla velmi pečlivá, promyšlená jak po stránce obsahové, tak organizační a materiální.

Výchovné zaměření předmětů se odrazilo ve výběru vyučovacích metod. Učitelé dali přednost práci žáků, kterou řídili svými pokyny, podněcovali diskusi a zařazovali takové aktivity, při nichž se mohli žáci zcela bez zábran vyjádřit. Promyšlenými otázkami a úkoly vedli žáky k přemýšlení a vyvozování vlastních závěrů. Ty byly průběžně zapisovány na tabuli i do sešitů a někdy v závěru hodiny konfrontovány s učebnicí. V části hodin žáci ve skupinách získávali informace z textu, v jedné hodině pracovali s výukovým programem na počítačích. Do řešení těchto úkolů se zapojovali zcela spontánně. Pouze ojediněle byla zvolena činnost, která neodpovídala počtu žáků, takže se jí mohli účastnit jen někteří.

Střídání činností a zařazení pohybových aktivit poskytovalo žákům potřebnou relaxaci a uvolnění. Ve většině hodin volili vyučující takové uspořádání učebny, které odpovídalo připraveným aktivitám a způsobům práce (přemístění lavic pro skupinovou práci, využití koberce při společné komunikaci). Chudší výzdoba učeben však poněkud snižovala podnětnost prostředí.

Žáci měli ve většině sledovaných hodin k dispozici učebnice, v jedné hodině je nahradil výukový počítačový program. Kromě toho vyučující připravovali žákům další materiály, např. pracovní listy, kartičky s úkoly, přinášeli knižní publikace, obrázky. V jedné hodině byla účelně zařazena videonahrávka. Pomocné texty a materiály, které by nahrazovaly neefektivní zápisy do sešitů, pro integrované žáky využity nebyly.

Ve většině sledovaných hodin se dařilo vytvořit žákům prostor pro vyjádření jejich názorů, čehož oni v hojné míře využívali. Často také sami kladli otázky vyučujícím a ovlivňovali tak průběh vyučování. Vstřícný, otevřený vztah učitelů k žákům se odrazil v jejich respektu a ochotě ke spolupráci. Pouze v případě, kdy nebyl úkol dostatečně vysvětlen, žáci o jeho řešení ztráceli zájem. Méně se také dařilo rozvíjet komunikaci mezi žáky navzájem.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v občanské výchově a rodinné výchově byly celkově velmi dobré.

 

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v předmětu tělesná výchova

Hospitace proběhly u tří učitelů. Skutečnost, že jedna vyučující nesplňuje podmínky pedagogické způsobilosti pro výuku na základní škole, neměla vliv na kvalitu výuky.

Zájem žáků o výuku byl velmi dobrý, neboť učitelé je vhodně motivovali pomocí soutěživých prvků, pozitivního verbálního hodnocení dosažených výkonů i citlivě provedenou kritikou. Také byla oceňována snaha po dosažení co nejlepšího výkonu. Učitelé motivovali žáky jako osobnosti svým přístupem k výuce a sportovním nadšením a byli pro ně přirozeným vzorem. Výukou prolínala snaha o dodržování podmínek fair play, s důrazem na bezpečnost. Ve sledovaných hodinách byly pohybové schopnosti sportovně nadaných žáků velmi dobrým způsobem využívány při nácviku nových činností. 

Tematické plány jsou vypracovány, pro třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy odděleně. Rozvržení učiva, návaznost výuky a stanovení cílů v jednotlivých ročnících odpovídá učebním osnovám. Při perspektivním plánování jsou pro jednotlivé třídy zařazována zimní a letní soustředění podle vypracovaného harmonogramu. Vedení školy jsou předkládány vypracované plány s přesnou náplní jednotlivých soustředění, včetně personálního obsazení, finanční rozvahy, školení bezpečnosti a následného vyhodnocení. Zápisy ze schůzek předmětové komise tělesné výchovy vypovídají o aktivní práci učitelů a o zapojení převážné většiny žáků do různých sportovních aktivit školy.

Organizace výuky byla založena na aktivních činnostech žáků. Po úvodním rozcvičení následovaly míčové hry nebo plnění atletických disciplín. Stavba hodin odpovídala výukovým cílům a zásadám hygienickým a bezpečnostním. Všechny cíle ústily do pozitivního vztahu žáků k pohybovým aktivitám. Použité metody a formy práce byly pestré a odpovídaly klimatickým podmínkám. Hodnocení aktivit žáků bylo průběžné a přiměřené zvoleným cílům. Organizační pokyny učitelů byly jasné a srozumitelné. Při výuce v tělocvičně vyučující účelně upevňovali základy míčových herních systémů. Pohybové dovednosti žáků byly rozdílné (ve sportovních třídách vynikající), celkově na velmi dobré úrovni.

Učitelé zařazovali odpočinkové činnosti a uvolňovací cviky. Tempo výuky bylo přizpůsobováno možnostem žáků. Pitný režim byl dodržován. Při větším počtu žáků ve cvičební skupině docházelo v době plnění některých činností k prostojům. Část výuky organizované ve dvouhodinových celcích byla pro některé žáky fyzicky velmi náročná.

Škola má v oblasti svého zaměření (volejbal), dále v tenisu, košíkové a gymnastice nadstandardní prostorové podmínky, v dalších oblastech (např. lehká atletika, kopaná, házená) je materiální zázemí velmi dobré.

Ve všech sledovaných hodinách byla navozena přátelská a soutěživá atmosféra. Především v průběhu plnění atletických disciplín žáci vzájemně spolupracovali a komunikovali.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy v předmětu tělesná výchova byly na velmi dobré úrovni.

Výsledky vzdělávání a výchovy zjišťované školou

Výsledky vzdělávání jsou ve škole zjišťovány běžnými formami ústního a písemného zkoušení, ve třídách 9. ročníku jsou využívány standardizované testy. Výsledky vzdělávání a výchovy jsou vyhodnocovány na pravidelných jednáních pedagogické rady, kde jsou rovněž přijímána případná opatření pro zlepšení prospěchu a chování žáků. Analýzou výsledků se zabývají také předmětové komise a třídní učitelé ve svých třídách.

Každé pololetí školního roku je vyhodnocováno z hlediska průměrného prospěchu v celé škole a v jednotlivých předmětech, z hlediska počtu omluvených a neomluvených hodin, počtu vyznamenání, prospívajících a neprospívajících žáků. Výsledky vzdělávání a výchovy jsou analyzovány rovněž ve výroční zprávě za školní rok 2001/2002.

Neprospívajícím žákům a žákům opakujícím ročník se na požádání věnují učitelé jednotlivých předmětů.  

Zpětnou vazbu o kvalitě výchovy a vzdělávání získává škola jednak na základě úspěšnosti žáků při přijímacím řízení na střední školy, jednak z výsledků, jichž žáci dosahují v řadě soutěží a olympiád.

 

Průběh a výsledky vzdělávání na obou stupních základní školy charakterizuje příznivá, nestresující atmosféra založená na oboustranně vstřícných vztazích mezi učiteli a žáky. Žáci prokazovali znalosti a dovednosti v souladu s požadavky učebních osnov. Na prvním stupni se dařilo ve větší míře rozvíjet komunikativní dovednosti žáků i schopnost vzájemně spolupracovat. Důsledná pozornost byla věnována žákům integrovaným a žákům se specifickými poruchami učení, zatímco na druhém stupni nebyli tito žáci ve výuce vždy zohledňováni. Metody a formy práce byly vzhledem k tématům vhodně voleny, ve většině hodin bylo naplňováno činnostní pojetí vzdělávacího programu.

Průběh a výsledky vzdělávání ve všech sledovaných předmětech a skupinách předmětů měly velmi dobrou úroveň.

 

 

Součásti školy

Školní družina

Ve ŠD pracují čtyři kvalifikované vychovatelky. Vedoucí vychovatel (zástupce ředitele) zajišťuje výchovně-vzdělávací práci ve ŠD a koordinuje její činnosti. Plánování činností má velmi dobrou úroveň, činnost je organizována v souladu s „Řádem školní družiny“. Evidence žáků je předepsaným způsobem vedena. Výchovně-vzdělávací práce zahrnuje činnosti odpočinkové, rekreační, zájmové, přípravu na vyučování, sebeobslužné i veřejně-prospěšné. Školní družina realizuje prázdninový provoz podle potřeby a zájmu rodičů a podle možností školy.

Provoz ŠD respektuje potřeby rodičů a provoz školy tím, že aktivity venku jsou plně přizpůsobeny rozvrhu vyučování i potřebám a zájmům žáků.

Průběh výchovně-vzdělávací činnosti byl sledován ve dvou odděleních. Všechny činnosti byly pro žáky zajímavé, rozvíjely jejich fantazii, myšlení, tvořivost, tělesnou zdatnost, výtvarné cítění, manuální zručnost). Metody práce byly vhodné. Výchovně-vzdělávací činnosti byly z hlediska bezpečnostního a psychohygienického zajištěny (mimo případ pohybových aktivit na betonovém hřišti) velmi dobře. Vychovatelky se chovaly k dětem velmi hezky, respektovaly jejich potřeby a děti se mohly seberealizovat. 

Školní družina provozuje téměř všechny zájmové útvary nabízené žákům školy. Nabídka je bohatá (kroužky německého a anglického jazyka, plavání, počítače, flétna, dívčí klub, bruslení, výtvarná výchova) a žáky hojně využívaná.

Realizované činnosti odpovídají specifickému vzdělávání a výchově žáků ve ŠD. Úroveň  výchovně-vzdělávací činnosti i nabídka zájmových činností jsou velmi dobré.

 

 

Další zjištění

Institucionální postavení školy

Název školy uvedený v rozhodnutí o změně zařazení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení č. j. 32 016/01-21 (Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo–Přímětice 569) souhlasí s názvem uvedeným ve zřizovací listině, vydané zastupitelstvem města Znojma dne 1. listopadu 2001 s platností od 1. ledna 2002.

 

Výchovné poradenství a prevence sociálně patologických jevů

Funkci výchovného poradce a zároveň školního metodika prevence zastává učitel, který má pro výkon obou funkcí potřebné vzdělání a zkušenosti a pracuje s vysokým osobním nasazením. „Program výchovného poradenství“ je zpracován na velmi dobré úrovni. Evidence žáků se specifickými poruchami učení a žáků integrovaných je vedena vzorně. Pro všechny integrované žáky i pro žáky se specifickými vývojovými poruchami jsou vypracovány kvalitní individuální vzdělávací programy, s nimiž byli seznámeni rodiče žáků, žáci a třídní učitelé. Během sledované výuky bylo zjištěno, že učitelé schopnosti těchto žáků znají a zejména na prvním stupni s nimi umí pracovat. Práce s integrovanými žáky v rámci výchovného poradenství je příkladná, škola jim věnuje péči i mimo vyučování. V rámci individuálního doučování a dyslektických kroužků si žáci hravou formou procvičují učivo, které jim činí potíže. Výchovný poradce úzce spolupracuje s vedením školy, pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími institucemi. Provádí účelnou diagnostiku vývoje evidovaných žáků, zaměřuje se na činnost poradenskou, metodickou a informační. Diskrétní forma komunikace se žáky prostřednictvím schránky důvěry je využívána.

„Minimální preventivní program“ vypovídá o komplexní a systematické prevenci sociálně patologických jevů. Ta je přirozenou součástí výuky a výchovy dětí a neformálně prolíná celým životem školy. Vychází z projektu „Zdravá škola“ a mimořádné nabídky zájmových aktivit. Škola nabízí žákům bohatou mimoškolní činnost (kroužky zaměřené na sporty, výpočetní techniku, vlastivědný, výtvarný kroužek a další), umožňuje smysluplné využití volného času žáků, rozvíjí v mnoha oblastech jejich vlohy i nadání. Při naplňování cílů projektu „Zdravá škola“ a vzhledem k rozšířené výuce tělesné výchovy se žáci účastní sportovních soutěží a olympiád, v nichž získávají četná ocenění. Systém prevence je naplňován i prostřednictvím projektů realizovaných při škole v přírodě. Je komplexní a účinný, případné problémy jsou ihned řešeny.

Výchovné poradenství a prevence sociálně patologických jevů jsou zajištěny příkladně, pozitivně ovlivňují výchovně-vzdělávací činnost školy.

 

Souběžně s komplexní inspekcí proběhla tematická inspekce „Sledování a hodnocení průběhu vzdělávání cizinců na území ČR“. Zjištění z této tematické inspekce, která probíhala i v jiných školách, budou souhrnně zveřejněna ve Zprávě ČŠI o školním roce 2002/2003.

 

 

Výčet dokladů, o které se inspekční zjištění opírá

1.                  Rozhodnutí MŠMT čj. 32 016/01-21 ze dne 23. července 2002, kterým se mění zařazení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení s účinností od 1. ledna 2002

2.                  Dopis MŠMT čj. 23 948/96-61 ze dne 16. srpna 1996, který dokládá  propůjčení čestného názvu škole

3.                  Zřizovací listina vydaná dne 1. listopadu 2001 zastupitelstvem města Znojma příspěvkové organizaci Základní škola Prokopa Diviše, Znojmo-Přímětice 569

4.                  Příloha ke zřizovací listině Smlouva č. 2246/2001 o nájmu nebytových prostor ze dne 31. prosince 2001

5.                  Dodatek č. 1 ze dne 20. ledna 2002 ke zřizovací listině příspěvkové organizace

6.                  Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2001/2002

7.                  Rozvrh hodin všech tříd pro školní rok 2002/2003

8.                  Rozvrh hodin pro školní rok 2002/2003 - zástupy

9.                  Rozpis vyučovacích hodin – přestávky na školní rok 2002/2003

10.              „Vnitřní řád školy“ ze dne 13. března 2002

11.              Klasifikační řád školy ze dne 4. dubna 2002

12.              „Žákovský řád“ – výpis z vnitřního řádu školy

13.              „Minimální preventivní program k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže“ s přílohami

14.              „Program výchovného poradenství“ pro školní rok 2002/2003

15.              Organizační řád školy ze dne 22. února 2002 platný od 1. ledna 2002

16.              Řád cvičné kuchyně, žákovských dílen, tělocvičen, učeben fyziky a chemie, jazykových učeben, učeben informatiky

17.              „Projekt Škola podporující zdraví ZŠ Prokopa Diviše, Znojmo–Přímětice 569“

18.              „Funkce učitelů ve školním roce 2002/2003“

19.              Plán práce na školní rok 2002/2003

20.              Přehled volitelných a nepovinných předmětů ve školním roce 2002/2003

21.              Učební plán školy zpracovaný pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy pro školní rok 2002/2003

22.              Učební plán školy zpracovaný podle vzdělávacího programu čj. 16 847/96-2 Základní škola pro školní rok 2002/2003

23.              Přehled počtu žáků ve třídách ve školním roce 2002/2003

24.              Přehled zájmových aktivit ve školním roce 2002/2003

25.              Personální dokumentace učitelů – doklady o dosaženém vzdělání

26.              Výkaz o základní škole V 3-01 podle stavu k 30. září 2002

27.              Příloha k výkazu o základní škole o speciálních-specializovaných třídách V 3A-01 podle stavu k 30. září 2002

28.              Výkaz o sportovní přípravě na střední škole a o třídě s rozšířenou výukou tělesné výchovy na střední a základní škole V 26-01 podle stavu k 30. září 2002

29.              „Koncepce rozvoje ZŠ Prokopa Diviše, Znojmo-Přímětice 569 na období 3 - 5 let“

30.              Plán kontrolní činnosti na školní rok 2002/2003

31.              Vnitřní platový předpis – součást kolektivní smlouvy

32.              Žákovské knížky žáků z hospitovaných tříd, sešity žáků

33.              Školní časopis „Šroťák“

34.              Přehled výsledků žáků školy v olympiádách a soutěžích za školní rok 2001/2002 a 2002/2003

35.              Výchovné poradenství – zpráva za školní rok 2001/2002

36.              Řád školní družiny ze dne 3. 9. 2002

37.              Seznam integrovaných žáků ve školním roce 2002/2003

38.              Pracovní doba vychovatelek ve školní družině 2002/2003

39.              Třídní výkazy a katalogové listy všech tříd ve školním roce 2002/2003

40.              Zápisy z porad předmětových komisí a metodického sdružení za školní rok 2001/2002 a 2002/2003

41.              Tematické plány učitelů pro školní rok 2002/2003 v hospitovaných předmětech

42.              Vzorek čtvrtletních prověrek a slohových prací, žákovských knížek a sešitů

43.              Protokoly o komisionálních zkouškách za školní rok 2001/2002

 

 

 

Závěr

Stabilizovaný pedagogický sbor je tvořen převážně kvalifikovanými pracovníky, kteří jsou ochotni se dále vzdělávat, což pozitivně ovlivnilo kvalitu sledované výuky. Reálné koncepční záměry, vedení lidí založené na týmové práci, hodnocení učitelů vycházející z analýzy kontrol a účelná organizace činnosti školy příznivě ovlivňují podmínky, v nichž vzdělávání a výchova žáků probíhá.

Materiálně-technickým podmínkám vzdělávání a výchovy a jejich efektivnímu využívání ve výuce věnuje vedení školy ve spolupráci s předmětovými komisemi a metodickým sdružením zvýšenou pozornost. Jejich velmi dobrá úroveň pozitivně ovlivnila kvalitu výuky ve většině  sledovaných předmětů. Účelné a systematické je využívání výpočetní techniky, internetu a sportovního zázemí školy ve vyučovacích předmětech i při volnočasových aktivitách. Velmi dobré personální a materiálně-technické podmínky vzdělávání a výchovy umožňují naplňování výchovně-vzdělávacích cílů.

Průběh a výsledky vzdělávání a výchovy na prvním i druhém stupni základní školy byly z větší míry příznivě ovlivněny zařazováním metod a forem práce podporujících činnostní učení. Žáci byli v průběhu výuky motivováni k účasti na vyvozování poznatků. Rozvíjení klíčových dovedností žáků je věnována větší pozornost na prvním stupni, kde se dařilo rozvíjet schopnost komunikace, spolupráce a kooperace mezi žáky. Na druhém stupni byla věnována pozornost více práci s informacemi (využití výpočetní techniky a internetu) a řešení problémů.

Výchova žáků se opírá o kvalitní výchovné poradenství a prevenci sociálně patologických jevů, která je komplexní a neformální. Nestresující atmosféra vypovídá o vzájemně vstřícných vztazích ve škole a přispívá k vytvoření příznivého sociálního prostředí. 

Svými bohatými školními i mimoškolními aktivitami v oblasti sportu a kulturními akcemi se škola prezentuje na veřejnosti a představuje v místě svého působení významnou vzdělávací i kulturní instituci.

Činnost školní družiny je vhodně a účelně přizpůsobena aktuálním potřebám výchovy a vzdělávání žáků.

 

Vývoj školy od poslední inspekce

 

Od poslední inspekce v roce 1998 rozšířila škola svoji vzdělávací nabídku tím, že od roku 2000 se profiluje rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na volejbal. Úspěšně pokračuje v realizaci projektu „Zdravá škola“, který se promítá do veškeré její činnosti. V oblasti personálních podmínek je kladen větší důraz na týmovou práci, pro sebehodnocení pracovníků a získání zpětné vazby v oblasti vedení lidí a posouzení klimatu školy využívá ředitel školy dotazníky. V poslední době se zlepšila i úroveň materiálního vybavení školy.

 

Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy

 

Razítko

 

 

Školní inspektoři

Titul, jméno a příjmení

Podpis

 

Vedoucí týmu

RNDr. Marie Machálková

Marie Machálková v. r.

 

Členové týmu

Mgr. Jan Dusík

 

PhDr. Helena Kneselová, CSc.

 

RNDr. Vladislav Milink

 

Mgr. Zdeňka Nešetřilová

 

PaedDr. Petr Zábranský

 

Jan Dusík v .r.

 

Helena Kneselová v .r.

 

Vladislav Milink v .r.

 

Zdeňka Nešetřilová v .r.

 

Petr Zábranský v .r.

 

 

 

Další zaměstnanci ČŠI          Ing. Jiří Koc v.r.

 

 

V Brně dne 3. června 2003